Chinese kookkunsten - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu Chinese kookkunsten - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu

Chinese kookkunsten

Door: florinegroenen

Blijf op de hoogte en volg Florine

26 Maart 2012 | China, Beijing

Hallo allemaal en welkom bij het programma 'Chinese kookkunsten voor beginners'.

Op speciale aanvraag van Nicole zal ik jullie, mijn trouwe volgers, alles vertellen over de chinese eetcultuur. Want, ik kan je vertellen, die verschilt nogal met die van ons. (sorry, helaas doen de karakters het niet, dus kan niet de chinese karakters van de maaltijden geven)

Een standaard chinese maaltijd:
We zullen maar met het belangrijkste beginnen en dat is (3x raden...): rijst (oftewel: mifan). Eigenlijk is elke maaltijd bij iemand thuis opgebouwd uit rijst met meestal ongeveer 4 borden met verschillende gerechten daarop (zie foto 1). Er zit altijd minimaal 1 bord met groenten bij en 1 bord met vlees (héél vaak inclusief elk bot), vis (graatjes plukken met je stokjes!) of tofu (waar chinezen ook groot fan van zijn). Vaak wordt het vlees ook gemixt met groente of aardappelen. De andere gerechten is of met meer vlees of groenten, of met aardappelen etc.
Het rijst wordt ook wel eens vervangen door (bing, een soort van pannenkoek) of een soort van zacht brood.
Ik heb altijd begrepen dat ze hier altijd een even aantal gerechten (naast de rijst) op tafel moeten hebben, want oneven zou voor ongeluk staan.
Bij je eten krijg je altijd een bord, een kommetje en uiteraard.. (kuaize, stokjes). In het kommetje kun je de rijst doen, zodat je er geen dag over doet om die laatste korrel van je bord naar binnen te werken. In het kommetje wordt de rijst met de gerechten gemixt.
De andere optie, naast de rijst, is noodles. Gewoon eigenlijk spaghetti, maar dan in een soep, waar ze weer vlees/groenten etc bij doen. Aanradertje is ook de 'instant noodles'. Gewoon wat warm water te bij en daar is je lunch. Je ziet ze hier OVERAL.
Noodles worden vaak voor lunch gegeten. Rijst is voor lunch en avondeten.

Een standaard chinees ontbijt:
Chinezen hebben het over het algemeen veel te druk voor ontbijt (of teminste, dat denken ze). Dit betekent dat ze 't vaak overslaan of gewoon bij een van de tentjes op straat wat kopen. Je ziet ze op elke hoek van de weg, en ik kan zeggen, niet alleen voor ontbijt, maar ook naar het stappen smaakt het errug goed! Mc donalds en KFC zijn ook favoriet in de morgen bij chinezen. Het zit er vanaf een uurtje of 7 al stampvol. Als ze wel thuis eten, zijn het vaak eieren, baozi's (komt later nog uitleg over), yoghurt etc.

Spicy food:
Mijn hostfamily was er compleet van overtuigd dat ik na m'n 8 maandjes hier helemaal weg zou zijn van pittig eten. Nou is dat niet helemaal het geval en gelukkig houden ze daar een beetje rekening mee, maar dat is helaas niet in elk restaurant het geval. Soms brand je tong weg, lopen 'foreigners' rood aan, anderen zijn er weer helemaal weg van. In het zuiden van China schijnen er nog 'pitterigere plaatsen' te zijn, Shanghai houdt van zoet en hier in Beijing houden ze van een beetje pittig. Wij hebben hier dus van alles wat en ik moet zeggen, ik kan er ook voort wel beter tegen (beetje gelijk hadden ze dus wel).

Typisch chinees eten:
Er zijn een aantal hele typische chinese gerechten.
- Ten eerste zijn (jiaozi) en (baozi) hier super bekend. Het zijn beide een soort van bijgerechtjes, hoewel we ze soms ook als hoofdgerecht eten. Baozi's (zie foto 2) kun je het beste vergelijken met een broodje bapao in Nederland. Awesome dus. Ze hebben hier alleen heel veel meer verschillende vullingen; pinda's met kippenvlees, vegetarische, chocolade, soort van room, gewoon varkensvlees en ga zo maar door. Voor ongeveer 40 eurocent kun je ze in elke supermarkt en in elk restaurant vinden. Jiaozi's zijn gemaakt van het zelfde soort deeg als baozi's (en bapao's), maar het deeg is véél dunner, de vullingen zijn echt prutjes (van vlees of groenten) en worden op een speciale manier gevouwd. We hebben ze ook een aantal keer in m'n hostfamily gemaakt, erg leuk om te doen! (zie foto 3). Tip: Dip ze in de azijn met knoflook!
(voor de recepten hoef je alleen maar 'how to make jiaozi' in google te typen. In het nederlands zul je het helaas niet vinden..
- gongbaojiding = chicken palace). Naam zegt het al, met kip dus. Het is een van de gerechten die je bij de rijst doet. Bestaat uit kip, pinda's, wat groenten en een soort zoetzure saus. De echte chinezen voegen aan deze saus nog gruwelijk veel pepers toe, maar de meeste hollanders zullen dit waarschijnlijk niet aan kunnen. (zie foto 4)
- kalijirou = chicken curry) Definetly my favourite!! (zie foto 5)Kan ik voor lunch eten en voor avond eten gewoon weer. Hier doen ze er vaak ook nog een soort van kipsnitzel bij, wat het echt overheerlijk maakt. In Nederland hebben we het natuurlijk ook, maar weet niet of die dezelfde ingrediënten heeft. Hier in China stoppen ze er in ieder geval kip (duh), aardappelen, wortels, curry-saus en... rijst bij. Genieten gewoon.
- roubing (letterlijk: vleescake). Het zijn de pannenkoekjes waar ik over vertelde. Je kunt ze combineren met allerlei verschillende soorten vlees (ik zeg: rundvlees!). Heerlijk om net als de baozi's en jiaozi's naast je eten te eten. Voor 40 cent heb je er weer 1. (zie foto 6)
- Sticks. Sticks met vlees (lam, varken, beef, kip, maar ook schorpioenen, kevers, kakkerlakken etc) zijn overal te koop. Op straat en in restaurants. Lekker cheap en vaak super lekker (op die laatste 3 voorbeelden na dan). Ze kunnen hier ook gerust een paar plakken brood spiecen. Wat zout er op, wat spice en hoppa, harstikke lekker. (zie foto 7)
- Hotpot. Heel typische chinese manier van eten. Je kunt de sfeer er om heen een beetje vergelijken met gourmetten. Een pan staan in het midden van de tafel te koken en iedereen kan er alles in doen wat op tafel staat. Vaak is dit noodles, aardappelen, tofu, soort van rijstcakejes, sla en heb zelfs een keer het bloed van een varken in plakjes op tafel gehad (Super gezond haha!). Maar het belangrijkste ingrediënt is het lamsvlees, waar je mee begint. Alles kookt in die pan en vervolgens kan iedereen het er zelf gewoon met je stokjes uitplukken. Hier zit ook een speciale (beste) saus bij, gemaakt van sesam. Smaakt een beetje naar pindasaus, maar aangezien ik dat niet lust en deze wel, is het toch ook een beetje anders haha. (zie foto 8)
- And last but not least... Kaoya (= Pekingeend!). Heb het nog maar één keer op, maar vraag ons pap en mam maar wat ze er van vinden. Super! DE specialiteit van Beijing, dus iedereen die hier komt, zou het zeker moet eten. De eend wordt voor je neus gesneden en uiteraard worden alleen de allerbeste gedeelte gegeten. Smullen! (zie foto 9)

Kwaliteit van het eten:
In principe, doordat de prijzen zo laag zijn in china, kun je heel goedkoop voor een hele goede kwaliteit eten. Wel gaat er het verhaal en ik kan me het heel goed voorstellen, dat het vlees in de hele goedkope restaurants heel vaak nep is. Het is gewoon goedkoop vlees, waar ze bepaalde kleur- en smaakstoffen aan toevoegen, waardoor het ineens kip- of varkensvlees is.
Zelf heb ik er in ieder geval weinig last van en smul ik hier van al m'n gerechtjes (zoals jullie van mij gewend zijn). Rijst koken kunnen ze hier trouwens als de beste!


Uiteten:
Uiteten gaan is hier nét wat anders als in Nederland. In China kennen ze geen service (als de kok aan het eten is, krijg jij gewoon je eten niet), het een gewoonte om te schreeuwen naar de fuwuyuan (serveerster) en als je dat niet doet dan krijg je je eten ook niet, ze doen hier niet aan fooi (daarom zullen ze ook wel niet aan service doen), ze zullen nooit iedereen het eten tegelijkertijd brengen, praatje met de serveerster zit er niet in en sfeer is vaak ver te zoeken. Moet zeggen dat ik dat wel heel erg mis. Gelukkig hebben we Annie's hier in Beijing, het italiaanse restaurant MET service, waar we dan ook zo ongeveer 5x in de week eten (als is het voor ontbijt, avondeten of lunch en als is het delivery of in het restaurant zelf).
Verder heb je hier uiteraard wel wat westerse restaurants, die vaak ook redelijk leuke prijzen hebben, maar je moet toch vaak wel weten waar ze zitten. Uiteraard is de japanner hier ook veel te vinden, wat zeker geen slechte optie is.
Vaak ook hebben ze in restaurants hier all-inclusive-concepten, zoals jullie misschien wel uit mijn verhalen hebben opgemaakt. Werkt schijnbaar erg goed hier in China.

Chinese woordenlijst:
- Fuwuyuan (uitspreken: fujen) = serveerstter (vaak toch wel vrouwen)
- wo yao... (uitspreken: wo jou) = ik wil (in chinees hebben ze geen echte beleefdheidsvorm)
- cai dan (uitspreken: tsaidan) = menu. Je hoeft niet meer te zeggen als dit, als je de menukaart wil.
- Women yao dian cai (uitspreken: women jou djen tsai) we willen graag bestellen
- Mai dan (uitspreken: maidan) = de rekenening (hoef je ook niets meer bij te zeggen).
- Haochi (uitspreken: hou-tsje)= lekker
- nanchi (uitspreken: nan-tsje)= vies

Nou, ik hoop dat jullie tijd hadden, want het is me weer een lang verhaal geworden. waarschijnlijk staat er nog lang niet alles in, wat ik wilde vertellen, maar dat bedenk ik me altijd later pas weer.
En nog even bytheway.. Hier gaat alles goed!

Nou allemaal, houdoe en eet smakelijk!!

  • 26 Maart 2012 - 13:02

    Maré:

    Doe mij toch maar 'n bord met aardappels, groente en 'n goeie gehaktbal... Alhoewel die baozi's me toch ook wel lekker lijken!
    Wel leuk om te lezen hoe de Chinese eetcultuur in elkaar zit :) Weer wat geleerd!
    xx

  • 26 Maart 2012 - 13:23

    Corrien:

    Deze week is mijn boodschappenbriefje klaar, maar volgende week ga ik zeker aan de slag. Met wat oefenen met m'n chopsticks gaat het zeker heel erg lekker worden. Xm

  • 26 Maart 2012 - 13:23

    Florine Groenen:

    Dus neeeeee, geen babipangang en géén kroepoek!!

  • 26 Maart 2012 - 13:37

    Mara:

    Haha Florine, wat een verrassend origineel verhaal! Ik krijg eigenlijk wel een beetje honger van al die lekkere hapjes die jij omschrijft. T klinkt in ieder geval alsof je niks te kort komt daar! Nice,
    Geniet ervan daar en laat Pien Hanna en Nienke ook wat proeven!
    Kusjess

  • 26 Maart 2012 - 14:34

    Mariëlle Caron:

    natuurlijk had ik tijd om je verslag te lezen en anders maak ik er sowieso graag tijd voor. Dit was een erg educatief verslag. Leuk, maar ik heb er wel honger van gekregen.
    Chinees eten zoals wij dit hier kennen is dus toch echt wel wat anders dan daar..
    Kunnen we nu alvast afspreken dat je een keer chinees voor ons kookt als je terug bent?
    Bedankt weer voor je leuke blog Florine en ik wens je een mooie lente in China.

  • 27 Maart 2012 - 06:20

    Amy:

    Hej Florine!

    Super leuk om te lezen weer. Een hele andere eetcultuur dan dat we hier in Europa kennen denk ik zo. Ik ben toch blij dat ze hier Köttbullar (Zweedse gehaktballetjes) en Knäckebröd hebben.:) Geniet ervan daar, want de tijd zal, net als bij mij, wel voorbij vliegen! x Amy

  • 28 Maart 2012 - 17:16

    Hilde:

    Hahahah Flo, wat een tof verhaal. Mis je onze nacht-chips, pizza's, tosti's of iets van de vettent niet? Nja het klinkt daar iig ook lekker, je komt iig niks te kort zoals ik het lees!
    Ik wil binnenkort graaaag weer even skype moeten weer even kletsen :) dus verwacht binnenkort een mailtje van me! xxxxx

  • 15 April 2012 - 17:12

    Mis Gegaan?:

    Ha Flo, dat is raar.Ik heb je meteen een reactie gestuurd op je fantastische verhaal over het eten in China.Vandaag hoorde ik van je moeder dat ik geen bericht had gestuurd.Er is dus iets mis gegaan! wat kan jij goed schrijven , reistverslagen uitgeven als je thuis komt blijft een goed idee.
    Als je veel last van heimwee hebt stuur je maar een lekker Nederlands gerechtje.Ik zal dan met de dames van de Toko in Den Bosch de juiste Chinese ingrediënten zoeken.
    groetjes Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Beijing

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2012

Tranen op komst?

26 Maart 2012

Chinese kookkunsten

04 Maart 2012

Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing

16 Januari 2012

Datong & Pingyao

21 December 2011

Xinnian kuail le!
Florine

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 2489
Totaal aantal bezoekers 25956

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 Juli 2012

Beijing

Landen bezocht: