Datong & Pingyao - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu Datong & Pingyao - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu

Datong & Pingyao

Door: florinegroenen

Blijf op de hoogte en volg Florine

16 Januari 2012 | China, Beijing

hallo lieve hollanders!

Ik heb al bijna opnieuw vakantie! Eind van deze week begint het spring festival (= chinees nieuwjaar), wat betekent dat we een week vrij hebben en opnieuw nieuwjaar gaan vieren (ben heeeel benieuwd hoe dat hier in China is). Maar dat betekent dat ik jullie maar gauw op de hoogte moet stellen van mijn avonturen tijdens de kerstvakantie..

Hoe was kerst en oud&nieuw bij jullie geweest? De beste wensen nog voor het nieuwe jaar! Bedankt allemaal ook voor jullie berichtjes. De feestdagen waren toch wel heel anders als normaal. Ook heel erg leuk, maar niet zoals thuis. Heb rond deze dagen jullie allemaal wel gemist en dan is het fijn om wat leuke berichtjes te ontvangen.

Verder ben ik tussen kerst en nieuwjaar met Clara en Amandine naar Datong en Pingyao geweest. Liggen beide meer richting het midden van China, verder weg van de grote steden en het voelde daar ook meer als het 'echte' china. Dit betekent meer gespuug op de grond, meer vreemde blikken, viezere plekken, alleen nog maar noodles & rijst, spannendere busritten, meer mensen die praten over 'wai guo ren' (=buitenlanders, die zien ze daar dus helemaal nooit) en geen Engels anymore. Klinkt misschien niet al te goed.. Maar als je je er gewoon niet te veel aan ergert, is het best wel interessant en uiteindelijk hebben we een ontzettend toffe week gehad.

Vanuit Beijing hebben we 2e kerstdag de trein gepakt naar Datong. Datong is een beetje een lelijke industriestad, op een erg gezellig plein en straat na, geheel in de oud chinese stijl en met ons favoriete koffierestaurantje van de week (genaamd coffeetime, en het was nogal vaak 'coffeetime') en is vooral bekend om het hangende klooster en de Yungang-grotten. In midden china is de boeddhistische cultuur erg overheersend en het hangende klooster is dan ook een boedhistisch klooster en de yungang-grotten zijn meer 252 grotten met daarin meer dan 51.000 beeldjes van voornamelijk boedha's. Met name de grotten waren heel erg gaaf.

Het hangende klooster hebben we gecombineerd met de Hengshan (Heng-mountain); een boedhistische tempel-complex. Er lag alle dagen sneeuw, dus het was gruwelijk koud, maar dat zorgde wel voor een hoop prachtplaatjes (die ik helaas vandaag nog niet bij het verslag zal stoppen, maar die komen nog). Leuk verhaal is ook nog dat we die dag eerst een privetaxi-chauffeur hadden (waar we uiteindelijk allemaal maar 12 euro persoon voor betalen, maar dan was ie ook wel voor 4/5 uur bij ons) en dat onze taxi de enige auto was die op de parkeerplaats en in de verre omgeving te bekennen was.. Blijkbaar was niemand zo gek om met zo'n weer de toerist uit te gaan hangen. Vervolgens hadden we vanuit vlakbij het hangende klooster een bus terug, die, nadat we door een ongeluk niet meer verder konden, een andere weg nam die dwars door een soort van woestijn/steppe gebied liep. Natuurlijk waren we niet de enige die dat idee hadden en vervolgens kwamen we aan in een dorpje in de middle of nowhere met een soort van zand gemaakte huisjes en natuurlijk.. kwam er toen een tegenligger aan. Dus vervolgens pakt onze buschauffeur een andere route midden door het dorpje (electriciteitsdraden, of misschien hadden ze wel geen electriciteit en was het gewoon de waslijn, moesten omhoog worden gehouden) en kwamen we uiteindelijk aan op een weg met de ene huge hobbel na de andere (was een goed idee om achter in de bus te zitten) en met een klif aan de linker kant. Nou, we zagen de koppen al in de europese kranten. Zelfs de chinezen waren continu uit de ramen aan het kijken of het wel zou passen.. Gelukkig hebben we het allemaal overleefd, anders zat ik dit nu niet te vertellen en was het uiteindelijk voor ons gewoon een soort van ultime china experience.

Nou goed, vervolgens door van Datong (waar ze trouwens nog wel de KFC hadden) naar Pingyao (waar ze die niet meer hadden). Pingyao was voor ons echt 'the end of the world'. Volgens de toeristengidsen is het het enige stadje in heel china waar de chinese cultuur van vroeger nog echt zichtbaar is. En ja, dus ook de chinese faciliteiten van vroeger.. We hadden een super gezellig hosteltje binnen de stadsmuren van de oude stad van Pingyao, waar zo af en toe de lichten uit vielen, waar iedereen binnen met z'n jas aan rond liep, waar we 1 kleine verwarming op onze kamer hadden, maar waar ze elk westers ontbijt dat je maar kon verzinnen hadden. We hebben er een hoop kou geleden, maar de sfeer in zowel het hostel als het stadje was super en was het meer dan waard. De straten hangen vol met de typische rode lampionnetjes, het barst er van de opengestelde ouderwetse schattige huisjes, alle daken hadden de typische chinese gevels en vanaf de stadsmuren, waarover je in een dik uur rondom de stad kon lopen, had je een goed uitzicht over de oude stad. Je had er echt het idee dat je je een paar 100 jaren terug in de tijd was.

Probleem was echter wel dat we na de eerste dag daar niet meer wisten wat we de tweede dag zouden moeten doen. We hebben nog gekeken buiten de oude stad, maar daar was al helemaal niets te beleven, dus hebben we de laatste dag maar lekker uitgeslapen, lekker in het hostel gegeten en spelletjes gedaan en een hoop souveniers gekocht. En meer gekletst... Want pff, dat hebben we ook een hoop gedaan die trip haha! Dus al met al was de gehele trip erg gezellig en erg geslaagd!

Verder is inmiddels het normale leventje in Beijing weer begonnen. Vervelend is wel dat op het moment Amandine al voor 5 nachten in het ziekenhuis ligt (waarvan ik er 3 ook heb geslapen). Ze weten nog steeds niet hoe lang dit gaat duren (het kan zelfs zo zijn dat ze er voor 2 tot 4 weken moet blijven), maar hopelijk krijgen we daar vandaag of ergens deze week meer duidelijkheid over. Ze weten namelijk voor een deel niet precies wat er aan de hand is en dat kan gevaarlijk zijn.. Dus nu duimen we maar hele dagen voor dr dat het meevalt.

Afgelopen weken zijn er ook ongeveer 20 nieuwe studenten aangekomen en dat zorgt voor een hoop nieuwe gezelligheid hier in EF. Het was toch wel stil zo gedurende de vakanties, hoewel dat er ook voor zorgde dat we met de gene die over waren erg close waren aan het einde van de vakantie. We moeten ze natuurlijk al onze wekelijkse tradities introduceren (maandag Juicy, donderdag Vic's), maar dat komt hier wel goed.

O en nog een leuk verhaal.. Gisteren heb ik met 'n chinees stel zitten praten, die me vertelden dat dit de eerste keer in hun leven was dat ze met een 'foreigner' praten. Ook apart haha!

Komende vakantie staan er geen trips op de planning, dus dat wordt lekker vakantie houden en misschien nog eens iets van Beijing zien. Week daarna komen ons pap en mam al en daar heb ik heeel veel zin in (de ikhangdetoeristuit-planning is al bijna klaar!). Nou, met de meeste van jullie gaat het nog een paar maanden langer duren voordat ik jullie weer zie, maar tot die tijd zal ik jullie via hier gewoon lekker op de hoogte houden.

Zai jian! (tot ziens!)

• 16 Januari 2012 - 08:02

Nadia:

Hee Flo!
    Leuk om weer wat van je te lezen! Ik heb gisteren die jongen gezien die bij jullie thuis komt wonen in april! Hij was in de jumbo!
    Geniet er nog van daar en ik spreek je weer op skype!
    Liefs,
    xx Nadia

• 16 Januari 2012 - 08:15

Corrien:

Beleef je avontuur met de bus nu meer mee dan via skype. Gelukkig zie ik niet alles brrr. Beterschap voor Amandine! xm

• 16 Januari 2012 - 08:15

Corrien:

• 16 Januari 2012 - 09:06

Maud Meeuwissen:

Wat een avontuur Florine ook nog de beste wensen voor je en een geweldig avontuenjaar toegewenst vanuit Oirschot.
    Groet Maud

• 16 Januari 2012 - 09:52

Nienke:

Ha Florine!
    Wat een leuk verhaal om mee wakker te worden! Had het een en ander al van je gehoord, maar toch leuk om te lezen. Hopelijk is amandine snel weer beter zodat jullie de nieuwelingen het échte leven kunnen laten zien!
    Xjes, tot skypes!

• 16 Januari 2012 - 10:22

Oma Groenen:

lieve florine,
    Fijn te vernemen dat het zo goed met je gaat en de leuke verhalen te lezen, die je ons iedere keer stuurt! Hier alles zijn gangetje. We missen jou wel en we hebben je met de kerst ook erg gemist! Veel liefs van oma x

• 16 Januari 2012 - 11:45

Annemarie Groenen:

Ha lieve florine! ik werd vanochtend wakker en ik dacht: misschien heeft florine wel een rijstverslag verstuurd vanuit China! En zie daar! Leuk leuk om weer te lezen en met je mee te beleven! Ik zou zo graag ook eens willen kijken bij jou in china, maarja... Je verhalen zijn dus van zo'n goeie aard dat je iedereen meeneemt in je verhaal! Ik had vanochtend bij oma jou verslag gelezen! Oma mist je best wel hoor! Maar nog ff wachten (een half jaar) en ze ziet je weer! En wij ook!!!! Maar eerst nog lekker veel chinees leren en genieten van je pap en mam als ze bij jou zijn! In gedachte zijn we wel vaak bij jou hoor!! Hier gaat alles goed! Anne mag op voor haar diploma C en ik heb hard te werken het laatste jaar! Maar eind juni hoop ik dan ook mijn papiertje te hebben gehaald en ben ik weer student af! Nou meis, tot ... skype, mails ofzo! Veel liefs, tantetje

• 16 Januari 2012 - 18:30

Judith Besselink:

Ha Florine,
    Wat een mooie belevenissen allemaal in China. Je beschrijft het allemaal erg smeuïg. Fijn dat je vader en moeder snel komen, je zal ze wel gemist hebben. Geniet van alle mooie momenten en ervaringen.
    Liefs, Judith

• 16 Januari 2012 - 20:05

Tante Thea:

Hoi florine, ik heb tot nu toe alles van je gelezen en het lijkt me wel kei gaaf om daar te zijn. Een heel apart land dat China. Ik heb vanmorgen Jens naar Schiphol gebracht en zit nog op een skai tje te wachten dat hij goed aangekomen is. Hij heeft ook zo als jij waar ben je nu.nl veel groetjes tante Thea. En geniet volgende week met corrien en Henny.doeiiiii

• 18 Januari 2012 - 14:32

Mara:

Hee Flo!
    Weer een lekker lang verhaal vol met indrukken van china!
    Ik vind het nog iedere keer zo leuk om iets van je te lezen, het staat trouwens in de planning om je een mailtje te sturen, dus echt,. Hij komt eraan!
    Geniet ervan en super leuk dat jullie pap en mam bijna komen! Veel plezier schatje, kusjess

• 24 Januari 2012 - 18:27

Rianne:

Hoi Flo ofwel Rina,
    Mocht je thuis geen studie of werk vinden dan zou ik bij de krant solliciteren om verslaggeefster te worden. Het is elke keer weer een feest om je verslag te lezen. Heel beschrijvend en veel humor.
    Gelukkig nog een week en dan is je moeder er. Ze is erg druk met de inkoop van je wensenlijst,ha,ha. Verder gaat hier alles goed: Bart en roos zijn ziek, Jan heeft longontsteking gehad en peter een ontsteking aan prostaat. peter is werkeloos en ik ben nu kostwinner, een leuke uitdaging! Veel liefs en geniet lekker. groetjes van Rianne en de rest van de familie