Xinnian kuail le! - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu Xinnian kuail le! - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu

Xinnian kuail le!

Door: florinegroenen

Blijf op de hoogte en volg Florine

21 December 2011 | China, Beijing

betekent: Gelukkig nieuwjaar! (helaas doen karakters het hier niet)
Wow, wat gaat de tijd toch snel. Zo had ik nog m'n afscheidsfeestje thuis en zo zijn we weer 3 maanden verder en weet ik het hoeveel andere afscheidsfeestjes verder. Want ja, het is hier nu wel een beetje leeg. Maandag is de laatste, Anouk (meteen ook de grootste tranentrekker), vertrokken. We hadden er wel nog een hele leuke laatste avond van gemaakt met de fantastic four (zoals ze ons soms wel schijnen te noemen, hier behoren Anouk, Amandine, Clara en ik tot). Aangezien Anouk al uit het hotel gedumpt werd, voordat ze eigenlijk ging, had Olivier aangeboden dat we wel in zijn andere helft van de kamer (hij heeft momenteel geen roommate, maar er is wel een soort van 2 persoonsbed) onze sleepover mochten houden. Veel gelachen, veel cadeautjes, annie's delivery uiteraard en een rampennacht met z'n 4en in 1 bed en 1 deken (waar ik natuurlijk net weer niet onder lag).
Betekent nu ook dat er van de 4 andere Nederlanders, nog maar 1 over is om Nederlands mee te praten. Dus sorry, als ik er in het vervolg af en toe, of vaker, wat engelse woorden tussen gooi. In de week van 5 januari schijnen er wel weer 20 nieuwe mensen aan te komen (volgensmij geen Nederlanders trouwens), dus ben wel heel erg benieuwd wat deze nieuwe lading ons brengt. Leuke is dat dit betekent dat wij nu de experts zijn, in plaats van de onwetende nieuwelingen.

De trip naar Hong Kong met nieuwjaar is trouwens van de baan. Aangezien HK westerse prijzen heeft, was het ontzettend duur. Zeker als je bedenkt dat je ongeveer 3 trips binnen China kon doen van hetzelfde geld. Wel erg jammer, maar we zaten boordevol andere ideeen, dus zo hebben we deze week besloten dat we volgende week 5 dagen naar Datong en Pingyao gaan. Alles met de trein (voor 6 euro zit je 7 uurtjes in de trein naar Datong) en daar liggen alle attracties op afstanden die goed te doen zijn bij bus. Het past allemaal precies tussen kerst en nieuwjaar in (wel vertrekken we al op tweede kerstdag, maar de schijnen ze alleen in Nederland te vieren ofzo).

Plannen voor kerst en oud&nieuw zijn verder nog een beetje onduidelijk, maar aangezien we met weinig over zijn, zullen we waarschijnlijk gezamelijk iets gaan doen. Gezellig dus! Dit jaar heb ik ook voor het eerst cadeautjes met kerst, die we op kerstavond om 12 uur schijnen uit te moeten pakken (temniste, zo doen ze het in Belgie). Voor mij is dit allemaal een beetje nieuw, maar zo mixen we alle culturen een beetje door elkaar en dat is eigelijk wel heel leuk!

En verder, de afgelopen weken.. waren vooral heel veel goodbyedinners/goodbyeparty's eigenlijk. Klinkt heel treurig, maar deze kunnen ook best wel heel gezellig zijn. Verder zijn Anouk, Amandine en Clara ook een avond in mijn hostfamily geweest en hebben we daar met z'n allen jiaozi's (typisch chinees gerecht) gemaakt en gegeten. Mijn hostfamily had daar een keer om gevraagd en iedereen vond dat eigenlijk wel een leuk idee. Moet zeggen dat ik het zelf ook wel erg leuk vond om 'n keer mijn eigen plekje te showen, want daar was nog nooit iemand geweest. Mijn gastgezin was in ieder geval harstikke enthousiast, want ze stelden meteen voor dat ze maar een keer terug moesten komen ('tomorrow!', zoals m'n gastzusje zei) en sindsdien vragen ze er ook bijna elk avondeten naar. Nou moet ik er wel bij zeggen, dat ik niet zo heel vaak in mijn hostfamily eet haha. Het is hier inmiddels echt gruwelijk koud geworden, dus dan is de verleiding net wat groter om toch maar gewoon in het hotel mee te eten en moet eerlijk zeggen dat ik er ook iets vaker blijf overnachten als eerst.
Er schijnt hier ook een bepaalde wind vanuit de woestijn te komen, wat ervoor zorgt dat de lucht bijna smogvrij is, maar die aan de andere kant ook zooo koud is dat je het liefst helemaal niet buiten komt. Leuk detail is ook dat ik nog steeds hier geen winterjas heb gevonden..

Verder hebben we hier zo goed en zo kwaad als het kon sinterklaas proberen te vieren. Wat nog aardig gelukt was trouwens. Samen met Ties, Olivier en Anouk hadden we een dobbelspel gedaan, waarbij iedereen 2 cadeautjes van 20 yuan moest kopen (kun je hier best veel van kopen trouwens). Natuurlijk waren er zowat alleen maar flutcadeautjes, maar ik had het geluk dat ik eindigde met 3 cadeautjes, waarvan toevallig 2 best leuk waren. Anouk eindigde met een stok kaarten van mao, die ze al 1 had en Ties eindigde met z'n zelfgekochte cadeau, waar ie het liefst van af wilde. Pepernoten waren er in ieder geval genoeg, want daarvan had de moeder van anouk 5 kilo mee genomen haha.
Verder zijn we ook nog naar Sunvillage geweest, een vrijwilligersproject aan de zijkant van Beijing, waar ze kinderen van gedetineerden opvangen. Niemand kijkt hier echt naar om in China en daarom is er in Sunvillage een klein dorp gebouwd waar er voor deze kinderen wordt gezorgd. We wilden zien of we er iets konden doen en met name Anouk wilde misschien in de zomer terug komen, om er voor enkele maanden te verblijven, maar eigenlijk viel het project ons een beetje tegen. Het project zat redelijk goed in elkaar, maar er kwamen elk uur zulke grote toeristenbussen vol chinese toeristen (*klik*, volgende, *klik*, volgende, *klik*) dat het allemaal niet zo geloofwaardig meer over kwam en we ook twijfelde of het nou wel zo goed was voor de kinderen als ze een toeristische attractie werden. Maargoed, kan goed dat dat de chinese manier van vrijwilligerswerk is. Wel erg leuk trouwens om een keer aan de rand van Beijing te zijn om te zien hoe het daar is.

Om eerlijk te zijn, beginnen ik me ook steeds meer te ergeren aan de chinese cultuur. Ik dacht dat wij westerlingen niet meer zo sociaal waren ingesteld (praten met een mobieltje voor je gezicht, communiceren via facebook ipv real life, ikkeikkeikke etc), maar dan moet je die chinezen hier eens zien. Ze botsten tegen je op op straat omdat ze niet de moeite nemen van hun mobieltjes op te kijken, ze dringen ALTIJD voor (maakt niet uit of het de supermarkt is of de metro), je ziet veel mensen vaak chagrijnig kijken en snauwen, in winkels nemen ze vaak nog niet eens de moeite om vriendelijk 'ni hao' te zeggen (of ze praten aan een stuk door dat het irritant is, maar dat is dan meer omdat ze nog niet genoeg omzet hebben gemaakt die dag) en je merkt gewoon dat ze veel meer ingesteld zijn op presterenpresterenpresteren, in plaast van er ook nog ergens een sociaal leven aan over te houden. Maar voordat jullie een te verkeerd beeld krijgen.. Er zitten er ook een paar hele leuke tussen, die elke kans aangrijpen om een gesprek in het Engels te houden, omdat ze je zo interessant vinden en die het harstikke leuk vinden om je te helpen, zelfs als je er niet eens naar vraagt.

maargoed, ik zal er maar eens een keer een eind aan breien, voordat het zoveel tekst wordt dat jullie stoppen met lezen haha. In ieder geval wil ik jullie allemaal hele fijne feestdagen wensen en een heel gelukkig 2012 (het jaar waarin we elkaar weer opnieuw zullen zien, ook al duurt dat nog 6,5 maand!).
Geniet er van en drink er een op mij (dan heb ik toch nog een beetje het idee dat ik er bij ben)!

  • 21 December 2011 - 07:54

    Nadia:

    Hee Flo,

    Leuk om weer iets van je te lezen! Ik ben blij dat je het nog steeds naar je zin hebt! Geniet van je tripjes en we spreken elkaar in de vakantie op Skype!

    Liefs,
    Nadia

  • 21 December 2011 - 09:23

    Maré:

    Wederom 'n skon verhaal Florine!
    Fijne feestdagen & veel geluk daar in 2012!
    xx Maré

  • 21 December 2011 - 09:30

    Tante Thea:

    Floine met het Kerstdinee van Fam. Roche gaan we zeker even aan jou denken en proosten oke"" Hoedoe.

  • 21 December 2011 - 10:21

    Familie Mattheeuwse:

    Hoi Florine,

    Heel leuk om weer iets van je lezen uit het verre China.
    Alweer 3 mnd wat gaat het toch snel maar als we jou verhalen lezen geniet jij nog met volle teugen van jou reis.

    Ga vooral door met lekker leven, lol en plezier maken wand 6,5 mnd is zo ook weer zo voorbij.

    Wij hebben sinterklaas dit jaar wat soberder gevierd omdat opa Verhoeven ( vader van Ine) pas overleden is maar we net als jij zullen wij dit jaar anders kerst vieren.

    Wij zitten met kerst en oud en nieuw in Oostenrijk en zullen dan zeker een borrel glüwein op jou gezondheid drinken.

    Florine, nog heel veel plezier en wij wensen jou in het nieuwe jaar veel geluk en gezondheid.

    Xinnian kuail le !
    Sander, Anne, Marieke, Ine en Louis.

  • 21 December 2011 - 11:24

    Mara:

    Hee Lieve Florine!
    weer een leuk verhaal, krijg steeds een beter beeld van je Chinese leventje. De tijd gaat inderdaad snel, maar elke keer als ik in Oirschot naar de bonte ga mis ik je wel hoor! Ik zal er zeker eentje op je drinken, (met kerst, nieuwjaar & alles daar tussen in..;))
    Hoop dat je jezelf een beetje vermaakt met alle feestdagen, maar jij kan straks wel zeggen dat je dat allemaal een keer in China gevierd hebt! Ook stoer!
    Enjoy! XXX

  • 21 December 2011 - 14:21

    Tante Annemarie:

    Hee Florine! Leuk weer jouw verhaal te lezen enne... even voor de duidelijkheid: volgens mij kan jij wel een boek vol schrijven, want het blijft erg leuk je verhalen te lezen! Lieve Florine, ik wens jou hele fijne dagen toe, we zullen je wel een beetje missen hoor, maar dat maken we allemaal weer goed volgend jaar! In iedergeval: proost op een fantastische tijd in Beijing! Dikke knuffel van ons allemaal!

  • 21 December 2011 - 16:38

    Mariëlle Caron:

    Wat leuk om je verhaal weer te lezen Florine.
    Jammer dat zoveel goede vrienden vertrokken zijn, maar jou kennende, maak je snel weer nieuwe vrienden uit de 'verse lading'.
    Gezellige Feestdagen en een kleurrijk nieuwjaar! Maak er iets moois van (maar dat hoef ik je volgens mij niet te zeggen). En.... koop snel een winterjas!!!
    Ik kijk nu alweer uit naar je volgende verslag.
    Liefs,
    Mariëlle

  • 21 December 2011 - 22:18

    Corrien:

    Ha Flootje, die winterjas baart me toch wel zorgen. Moeten wij er straks een meenemen? Of gaat het nog lukken? Of ben je dan al bevroren? Vandaag mijn Sinterklaas, nee Kerstmangedicht zitten maken. Zal hem nog wel naar je mailen. Dan ben je ook weer op de hoogte.
    xxxxxxm

  • 22 December 2011 - 07:38

    Maud Meeuwissen:

    Hoi Florine,klinkt vooral weer heel gezellig allemaal! Ga zo door zou ik zeggen. Fijne feestdagen en een knallend 2012 groet Maud

  • 25 December 2011 - 08:27

    Yolanda :

    Eindelijk dan een bericht van mij,ik denk dat je het wel naar je zin hebt in china. Bij deze wens ik je fijne kerstdagen gr uit Oirschot

  • 28 December 2011 - 20:48

    Tante Helma:

    Ha die Florine,
    Goed om je verhaal weer te lezen, we zijn erg slecht in het reageren maar we denken regelmatig aan je hoor!!!!! We eten namelijk elke week chinees .... grapje. Stef vroeg zich laatst af of hij je nog zou kunnen verstaan als je terug bent.... en Jorn wist niet of je ook spleetogen zou hebben als je weer in Nederland bent. Leuk om te lezen dat je zoveel beleeft en je ook veel onderneemt. We hopen dat je goede kerstdagen achter de rug hebt en leuke vooruitzichten voor de jaarwisseling. We zullen een lekkere amarulla op jouw gezondheid drinken.

    Lieve Florine, groeten voor jou van onze jongens en ons.

  • 31 December 2011 - 20:20

    Yolanda:

    Florien ik wens je een fijne jaarwisseling,en voor het nieuwe jaar veel gezondheid en liefde.

  • 10 Januari 2012 - 15:13

    Hilde:

    Lieve Florine!
    Sorry voor mn veeeel te late reactie, jouw mailtje heb ik helemaal niet gezien toen ik hem kreeg. Nu ik mn mail box weer eens aan het leeg gooien ben zie ik hem pas staan. Shame on me, blame it on de 23948734 die ik heb gekregen als Gravin zijnde en alles over mn studie/kamernet etc etc. Want jaaaa Florine, ook ik heb me inmiddels bij een studie ingeschreven! International real estate and facilitiy management. Het heeft veel weg van hotel management, om het even kort te omschrijven.
    Heb jij al verder na gedacht over wat je gaat doen al kom je weer zuruck?
    Het was iig weer een erg leuk verhaal om te lezen! Goed om te weten dat je het nog zo naar je zin hebt daar :) een paar weken geleden had ik toch wel de schrik van 't jaar, jullie Pepijn stond ineens voor mn neus in de supermarkt! Erg leuk om hem weer eens te zien haha.

    Zullen we proberen asap een momentje te prikken om te skypen? xxxxxxxxx heel veel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Beijing

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2012

Tranen op komst?

26 Maart 2012

Chinese kookkunsten

04 Maart 2012

Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing

16 Januari 2012

Datong & Pingyao

21 December 2011

Xinnian kuail le!
Florine

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 25967

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 Juli 2012

Beijing

Landen bezocht: