Shanghai - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu Shanghai - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu

Shanghai

Door: florinegroenen

Blijf op de hoogte en volg Florine

01 December 2011 | China, Beijing

Hello!

Long time no see. Logisch natuurlijk, maar begin het nu af en toe wel iets meer te werken. Het is geen echte vakantie meer.. Maar, ik heb het nog steeds super naar m'n zin! Afgelopen weekend zijn we voor een paar dagen naar Shanghai geweest en dat leek me een goede reden voor een nieuw verhaal.

Het idee om naar Shanghai te gaan was er al lang. Met z'n 4en (Anouk, Amandine, Clara en ik) waren we van plan te gaan, uiteindelijk gingen we met 25 man met de trein richting het zuiden. Samen met Amandine en Larissa (duits), hebben we de treinkaartjes en het hostel voor iedereen geregeld, zodat we gezellig met z'n allen konden reizen, maar iedereen ter plekke z'n eigen ding kon doen. En wat was het een geslaagd weekendje!

De eerste grote nieuwe ervaring was de trein. De heenweg duurde 15 uur en we waren dus ontzettend blij met onze bedden, die in het ticket zaten. Elk hokje bestond uit 6 bedden, met 3 lagen en we hadden allemaal de bovenste bedden. Erg fijn voor m'n claustrofobie en m'n klimtalent.. Toch was het wel erg leuk om eens mee te maken en met z'n allen maken we het wel gezellig. Je kreeg er wel een lekker Harry Potter-gevoel bij. We durfden bijna niets van de catering te nemen, bang voor levende chocokikkers of snoepjes met oorsmeersmaak..
Al met al kwamen we vrijdag morgen vroeg aan, gingen we door naar het hostel en hebben we ons daar even goed opgefrist om de toerist uit te kunnen hangen in Shanghai. Het hostel was bytheway super. Alles was schoon, er was een gratis ontbijt (zelfs voor de morgen dat we aankomen en dus eigenlijk niet betalen voor de nacht), ze spraken Engels en er hing een leuk (internationaal) sfeertje. En dat alles voor 40 yuan (is ongeveer 5 euro) per nacht. De kamers waren 4 persoonskamers, die ik deelde met Larissa, Mariana (italiaans) en Clara.

Vervolgens hadden we vrijdag, zaterdag en zondag morgen de tijd om alles te zien wat we wilden zien. We waren ras echte toeristen, want voor mijn gevoel heb ik echt heel Shanghai gezien in die periode. De Bund (met HET uitzicht op Pudong, het businesscenter van Shanghai), Pudong zelf, WTC (hoogste toren van Shanghai, en misschien wel van China: we zijn tot de hoogste, de 100ste verdieping geweest. Doordat er een 'gat' boven in de toren was, kon je vanaf daar door het glas naar beneden kijken), de old-city (gezellige oude chinese geveltjes met lichtjes), de french-consession (gebied met hele goede sfeer en een hoop restaurantjes en cafeetjes), de Nanjing Lu (soort New York- achtige straat met grote billboards etc), People's square en Fuxing Park hebben we gehad. Zelfs de club waar we zaterdagavond waren geweest, Mint (DE club van Shanghai, met een aquarium met haaien, die achteraf fake bleken te zijn en met een ontzettend gaaf uitzicht aangezien het op een hoge verdieping was), was ik een toerist. Ik was namelijk zo moe, dat ik staand stond te slapen en dus alleen even binnen ben geweest om te kijken hoe gaaf het nu eigenlijk echt was.

Een van de bijzonderste dingen die ik heb gezien in Shanghai, was de marriage-market op zaterdag. Ik had hier in Nederland al van gehoord, maar kon er in Beijing niets over vinden. In Shanghai bestaat het dus echt: Vaders en moeders die met het 'CV' van hun zoon of dochter in een park bij elkaar komen om een andere vader of moeder te ontmoeten die weer een kind heeft die bij hun eigen kind past. Op de CV's geven ze aan of het een man/vrouw is, hoe lang, geboorte jaar, opleiding, werk etc en vervolgens geven ze aan naar wie ze op zoek zijn; man/vrouw, tussen welke geboortejaren, tussen welke lengtes, dat hij/zij bijvoorbeeld een auto moet hebben, minstens zoveel moet verdienen en ga zo maar door. Heel indrukwekkend om te zien dat dit echt zo gaat. Kind heeft het te druk, dus gaan pappie en mammie maar naar de markt om een date te regelen of soms zelfs te kopen. Als je dit trouwens interessant vind, moet je maar eens even opzoek naar de aflevering over China van Spuiten en Slikken op Reis, afgelopen seizoen, BNN.

Het hele weekend hebben we bij alles Shanghai vergeleken met Beijing. En er zijn toch best wel wat verschillen. Al met al ben ik blij dat ik een Beijing woon. Het is meer China, er zijn veel meer dingen te zien en ook niet heel onbelangrijk.. het is stukke goedkoper.
Ook een leuk feitje is, dat je in Shanghai geweigerd kunt worden in clubs als je te 'casual' gekleed bent. Een paar jongens met een t-shirt met print werden geweigerd en je allstars kun je beter thuis laten. Nou, daar ben ik niet zo van, dus doe mij maar lekker Beijing! De terugweg was trouwens opnieuw een ervaring. We hadden namelijk een trein die 300 km per uur (reed eerder 480 km, tot hij chrashte) richting Beijing en waren er deze keer in 5 uur. Klein beetje verschil dus maar. Het was in ieder geval een topweekend (kregen ook veel goede reacties op de organisatie), maar het voelt toch ook elke keer weer goed om 'thuis' te zijn. (Raar om thuis te zeggen, trouwens..)

Maargoed, voordat ik er weer eens een te lang verhaal van ga maken nog even wat over mijn China-Life, naast Shanghai. Met m'n chinees gaat het steeds beter. Helaas heb ik de test van afgelopen dinsdag om naar een andere klas te kunnen gaan niet gehaald (alleen had niemand die gehaald in onze klas, dus ben ik er niet zo treurig over), maar wel heb ik laatst mijn taxichauffeur met chinees duidelijk kunnen maken dat hij op me moest wachten voor 1 minuut en dat ik terug zou komen en heb ik met een andere taxichauffeur laatst een 'heel' gesprek gehad. Was ik best een beetje trots op!
Verder zijn we in de afgelopen weken met een tandem rond Hoohai gereden (een erg gezellig meer in het centrum van Beijing), we hebben een mislukte partyweek gehad, Hangover 2 en Paranormal Activity 3 gekeken, hebben lekker uitgegeten en ga zo maar door.
En voor de gene die nog niet op de hoogte waren van dit minder leuke nieuws: mijn portemonnee is gestolen in Babyface, meer dan een week geleden. Was wat minder, omdat daar echt al m'n pasjes inzaten en ik dus alles moest blokkeren en nieuw moest bestellen. Hoewel het me wel weer wat goede momentjes op het politiebureau gaf om m'n chinees in praktijk te brengen. Ach, uiteindelijk komt alles ook wel weer goed.

En dan.. vandaag is de eerste dag van december, wat betekent een hele hoop leuke dingen zoals Sinterklaas (jaha, we gaan met de nederlanders hier een dobbelspel doen), kerstmis, vakantie, nieuwjaar (als het goed is gaan we dit in Hong Kong vieren), maar het betekent ook dat de helft van de mensen in EF ons gaat verlaten. Komend weekend vertrekt het eerste deel, het weekend erna het tweede deel en de weekend voor de vakantie het derde deel. Een hoop afscheidsfeestjes voor de boeg dus.
Het is wel een vreemd idee om alweer afscheid te nemen van vrienden die je net hebt gemaakt. Voor sommige lijkt hiet niet of ik ze pas iets meer als 2 maanden ken..
In januari komt er gelukkig wel weer een nieuwe lading, maar aangezien er met kerst ook een hoop naar huis gaan, zijn we wel een beetje bang voor een echte lonely christmas dit jaar. Maar ach, er zijn nog een hoop leuke mensen over, dus we zorgen hier wel voor een feestje. Dat moet lukken.

Ik hou jullie op de hoogte!
Liefs

p.s. Deze keer geen foto's helaas. Misschien dat ik die er binnenkort wel even opzet, maar dat kan nog wel een weekje duren. Anders voor de gene met facebook: check ze daar!

  • 01 December 2011 - 09:16

    Maré:

    Wauw Florine wat 'n verhaal! En vooral die marriage-market, daar kan ik me dus echt niks bij voorstellen. Vet dat je dit allemaal meemaakt! Geniet ervan!
    xx

  • 01 December 2011 - 09:25

    Juliet:

    hey susie,
    ik vind het zoo leuk om dit hele varhaal weer telezen, duurt bij mij mischien wat lang maar dat heb ik er voor over. Ik heb je nou ook al heel lang niet meer op skype gesproken enz.. dus dan is zoon berichtje wel erg fijn!
    Ik ben nu zelf helemaal alleen in nederland. Papa en mam zijn bij pepijn. En ik logeer nu bij tante thea. Ook heel gezellig moet ik zeggen.
    Dit weekend ga ik ook naar pepijn dus dan zie ik ze allemaal weer.
    Kunnen we volgende week een x skype? hoop dat je daar tijd voor hebt met jou drukke programma!

    xx je kleine susie

  • 01 December 2011 - 09:34

    Mariëlle Caron:

    Wat leuk weer om je verhaal te lezen Florine! Vooral fijn om te merken dat het goed met je gaat, dat je leuke mensen om je heen hebt en dat je je tijd geweldig besteedt.
    Je foto's op facebook heb ik al bekeken, die spreken boekdelen...
    Veel plezier met Sinterklaas!
    Kus mariëlle

  • 01 December 2011 - 10:13

    Astrid:

    Hoi nichtje!

    Ik vind dat je altijd echt super leuke verhalen schrijft :) Ik lag op de grond van het lachen van jullie Harry Potter moment haha. We moeten echt een keer gaan skypen! Je ben nu al twee maanden weg en we hebben nog geeneens geskypt!

    Dit weekend ga ik gezellig samen met Juul naar Pepijn toe :) Ik heb er veel zin in! Jammer genoeg is Bejing een stuk verder, en is de kans dus kleiner dat ik je kan (mag!) opzoeken :( Dus skypen is een must haha

    Echt nog super veel plezier in China, alhoewel je dat zeker hebt ;)

    xxxx
    Je lieve nichtje Astrid

  • 02 December 2011 - 18:26

    Maud:

    Florine echt leuk om je avonturen te lezen kijk altijd uit naar je verhalen echt super, groetjes Maud Meeuwissen

  • 02 December 2011 - 18:26

    Maud:

    Florine echt leuk om je avonturen te lezen kijk altijd uit naar je verhalen echt super, groetjes Maud Meeuwissen

  • 03 December 2011 - 10:56

    Maud Meeuwissen:

    Hoi Florine, ik heb weer genoten van je reisverslag echt fantastisch wat jij allemaal meemaakt. Je hebt al veel gezien goed gedaan. Kijk uit naar je volgende verslag, groet Maud

  • 07 December 2011 - 11:53

    Mara:

    Haa lieve Florine!
    net even gezellig met je gechat en nu meteen maar even reageren op je verhaal.
    We denken veel aan je hier, en missen je!
    Super fijn dat je chinees steeds wat beter gaat, ik ben zo benieuwd om wat chinees van je te horen :D
    Weer leuk om een verhaal van je te lezen met je avonturen. Je maakt duidelijk een stuk meer mee dan ik hier in Oisterwijk haha ;)
    Hoop dat je geen lonely christmas hebt, dat zou zonde zijn :(
    We spreken elkaar hopelijk voor die tijd nog wel. SUcces met alle afscheidsfeestjes.. dat is nooit echt leuk :(

    Kussen!! (L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Beijing

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2012

Tranen op komst?

26 Maart 2012

Chinese kookkunsten

04 Maart 2012

Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing

16 Januari 2012

Datong & Pingyao

21 December 2011

Xinnian kuail le!
Florine

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 25993

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 Juli 2012

Beijing

Landen bezocht: