Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu

Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing

Door: florinegroenen

Blijf op de hoogte en volg Florine

04 Maart 2012 | China, Beijing

Nimen hao!

Bedacht me net dat het weer veel te lang geleden is, dat ik iets op m'n blog geplaatst heb. Hoewel ik tegenwoordig internet op m'n laptop in m'n kamer heb (super fijn!), schiet een berichtje op m'n blog er toch altijd een beetje bij in. Maar wees gerust, het gaat hier nog steeds allemaal prima haha!

Het is hier wel allemaal veel aan het veranderen. De groep die er nu is is compleet anders als de eerste maanden, Amandine is 1,5 week geleden naar huis gegaan vanwege gezondheidsproblemen, er zijn op het moment vooral een hoop latino's over (wat betekent spaans 24/7) en dingen zijn gewoon anders. Moet er wel een beetje aan wennen, maar ik mag hier nog steeds echt niet klagen.
Ben inmiddels trouwens weer een leveltje geupgrade! Zit nu in level 3 en dat bevalt me prima. tis dat ik tegenwoordig ook veel met 2 leuke nederlandse meiden omga, Milou en Romy, dat ik nog wat nederlands kan, maar anders was het waarschijnlijk een mixje tussen chinees en engels geworden!

Verder zijn inmiddels ons pap en mam langs gekomen, wat natuurlijk super was. Vond het echt leuk om ze eindelijk eens te kunnen laten showen waar ik nou leef, wat ik doe en me wie ik omga. En volgensmij hebben ze daar wel een aardige indruk van gekregen!

En inmiddels is het alweer bijna 1,5 maand geleden, maar wilde jullie toch ook wel even over het springfestival(chinees nieuwjaar) hier in China vertellen. Was me wel een aparte ervaring. Alle vuurwerkfanaten zouden gedurende die periode hierheen moeten komen, want 2 weken, serieus 2 WEKEN, lang wordt hier heel de voorraad van China de lucht in geschoten. En het leuke is, dat ze hier vooral fan zijn van de rotjes/klapper dingen, die jagen namelijk de boze geesten weg.. (welterusten!). Vond het wel een tegenvaller dat we de echte chinese optochten, met draken etc, zoals je die in films/tv/internet ziet, hier niet konden vinden. En als je ze ergens zou moeten kunnen vinden, zou dat toch in Beijing moeten zijn, dus ik vraag me af in hoeverre dat nou echt bestaat. Wel werd alles (straten, huizen, parken, restaurants etc) aangekleed met rode lampioenen en grote rode stickers op de ramen met het karakter voor geluk. Je kon in ieder geval wel zien wat voor chinezen de kleur van het geluk is. Wat wel een big happening was tijdens deze weken, waren de 'temple fairs'. Parken werden volgehangen met rode lampionnen, er was een hoop chinees eten en er kwamen vooral ook een hele hoop chinezen op af. Op de meeste meren in de stad kon je in deze tijd ook schaatsen, wat ik als echte hollander natuurlijk niet aan me voorbij liet gaan. Was erg leuk!
Wat ik ook wel bijzonder vond aan het springfestival is dat echt IEDEREEN vrij heeft. Sommige voor 4/5 weken, sommige maar voor 1 week en sommige echt maar voor enkele dagen (maar dat was echt een hele kleine minderheid). Tijdens deze weken vakantie ging iedereen naar huis, wat betekent dat er een grote run op de treinkaarten, was en Beijing gewoon bijna LEEG was voor 1 week. Restaurants waren gesloten (er was een lijst van restaurants die wel open waren, maar dat waren alleen de echte westerse restaurants), en verder waren de toeristische attracties vaak wel open, maar er reden bijna geen taxi's, zelfs de 711 (supermarkt die echt altijd 24/7 open is) was dicht, helft van het hotel waar iedereen zit werd gesloten zodat iedereen moest verhuizen voor 2 weken en ga zo maar door. Na de officiele nieuwjaarsdag gingen de dagen later wel wat meer restaurants open en reden er wat meer taxi's, maar nog steeds.. je zou het in Nederland nooit zien dat mensen zo massaal vakantie hebben. Maar das dan ook weer China, de echte nationale activiteiten/dagen/festivals zijn echt ontzettend belangrijk hier.

Maargoed, verder gaat het hier gewoon z'n gangetje. Neem de laatste tijd wel vaak m'n hostzusje mee op uitstapjes met vrienden (m'n gastouders hadden dat gevraagd en ze stellen elke keer weer iets nieuws voor) en zo zijn we al met z'n allen naar de temple of heaven geweest en naar het capital museum. De barren hier zijn verder ook nog altijd gezellig, de restaurants nog altijd goed en ja.. binnenkort hebben we alweer vakantie voor 'n weekje. Ga waarschijnlijk nergens heen, terwijl iedereen wel gaat, maar ik wil graag m'n geld sparen voor na EF, als ik rond ga reizen, aangezien ik waarschijnlijk naar tibet in combinatie met nepal wil gaan in die 3 weken. En dat kost nogal wat, dus daar moet ik toch echt even een beetje wat voor sparen.

Nou, luitjes, ik spreek jullie allemaal snel weer en anders tot de volgende blog!

Liefs

p.s. heb ook een nieuw chinees nr, aangezien ik m'n telefoon kwijt was geraakt. +8615726688475, dan kunnen jullie me nog bereiken als het nodig is.

  • 04 Maart 2012 - 08:25

    Annemarie:

    Hee Flo! Leuk weer te lezen, hoewel ik aardig op de hoogte was/ben. Ik vind het echt super voor je dat je het zo fijn en goed hebt daar! Geniet er nog maar lekker van want voor je het weet is het juni.... (en dat is ook leuk, maar dan sluit je dus echt een bijzondere periode af in je leven!)
    Het voordeel is wel dat jij gewoon nieuwe uitdagingen en ontdekkingen doet. Dat zit nou eenmaal in je en dat moet je vooral ook blijven doen! Hee meis, tot skypes! Dikke kus van ons allemaal!

  • 04 Maart 2012 - 14:51

    Maud Meeuwissen:

    Was weer leuk Florine geniet ervan doe ik ook van je verslagen groet Maud

  • 04 Maart 2012 - 19:03

    Nicole Boogers:

    Ha die Flo,
    Wat leuk om weer een rijstverslag van je te lezen.
    Toen je ouders terug waren van hun bezoek aan jou hebben we ze meteen uitgenodigd voor een neut.Wat een trotse gezichten als ze over je spraken.Ze hadden erg genoten.
    het lijkt me wel wennen als er steeds weer mensen komen en gaan.Echt langdurige relaties ga je dus niet aan.Of is het zo dat je elkaar juist in een korte tijd goed leert kennen omdat iedereen ver van huis is en zonder onspap en onsmam is haha.
    mag ik een verzoekje plaatsen voor je volgende verslag? Als kookgek wil ik natuurlijk allllllllllllles weten over de chinese eetcultuur.
    hier is alles prima.We zijn weer hersteld van de strenge vorst en de carnaval.Emma is flink op stap geweest!

    Dikke kus uit. den Bosch

  • 05 Maart 2012 - 08:26

    Mara:

    Heee lieve Florine,
    leuk om weer een verslag van je te lezen. Wel gek zeg dat echt alles daar gewoon dicht gaat! lijkt me heel vreemd om dat te zien.
    Hoop dat je ook weer je draai vind met de nieuwe mensen, maar jou kennende komt dat wel goed.
    Heb je gemist met carnaval, maar dat wist je al! ;)
    Ik stuur binnenkort weer gezellig een mailtje, kunnen we weer ff kletsen.
    xxxx

  • 05 Maart 2012 - 11:05

    Mariëlle Caron:

    Hoi Florine,
    Ik miste het al... je blog. Heb er deze keer lang op moeten wachten :) Goed teken; ik kijk er naar uit en geniet ervan te lezen hoe je het maakt in China. Lijkt me geweldig, wat je allemaal meemaakt, hoewel ik érg blij ben dat ik er met chinees Nieuwjaar niet was (vuurwerk!!!!)
    Ben terug van de reis naar Pepijn in Bristol met jullie mam en Stan. We hebben het erg leuk gehad met z'n vieren (een reisje met jullie mam en Floor naar jou zou ook niet onaardig zijn.....).
    Florine; pas goed op jezelf en geniet! Ik kijk alweer uit naar je volgende blog.
    Liefs, Mariëlle

  • 05 Maart 2012 - 18:48

    Corrien:

    Wat een goei filmpje :)

  • 07 Maart 2012 - 18:22

    Tante Thea:

    Hoi florine,
    Gezellig en leerzaam verslag van je,zo horen we nog eens wat hoe rood China kan kleuren.
    En fijn dat je nog eens aan ons denkt, maar dat is alleen maar goed. Ik ben vandaag ook terug uit new York 5 dagen naar Jens geweest hij maakt het nu goed en kan ook genieten in de weekeinde en op zijn werk. samen lekker bij gekletst en veel gewandeld ik heb het nu in mijn nek,nee hoor.
    Nou de groetjes en tot hoors.

    Groetjes uit best.

  • 07 Maart 2012 - 22:10

    Marianne:

    ha Florine,

    Leuk om weer wat van je te lezen. Heb ik het goed gezien op de foto's: heb je nu een jas? Jammer dan Amandine vertrokken is. Kan me voorstellen dat het wel weer even wennen is, met een heel andere groep. Mooi dat je weer een nieuw level hebt gehaald. Ik zie je straks in Nederland bij de Chinees al driftig Chinees parlevinken! Dat vuurwerk: daar kan ik me wat bij voorstellen. In Spanje kunnen ze er ook wat van; alsof er een oorlog uitbreekt. Maar dan 2 hele weken!!! Nou meis, veel plezier maar weer. Hoop dat ik m'n husband deze maand nog zo gek krijg skype te installeren. Deze digibeet kan dat niet! Dus wie weet....;-)
    Dikke knuffel van je tante en de rest van de familie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Beijing

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2012

Tranen op komst?

26 Maart 2012

Chinese kookkunsten

04 Maart 2012

Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing

16 Januari 2012

Datong & Pingyao

21 December 2011

Xinnian kuail le!
Florine

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 25965

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 Juli 2012

Beijing

Landen bezocht: