Tranen op komst? - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu Tranen op komst? - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu

Tranen op komst?

Door: florinegroenen

Blijf op de hoogte en volg Florine

15 Mei 2012 | China, Beijing

Ni hao luitjes!

Het gaat bergafwaarts hier met die blogs.. Ik zit bijna op één per half jaar denk, dus dat leek me tijd om hier maar weer eens wat te posten! Want Beijing-life is never boring. Moest uiteraard even checken wat ik jullie het laatste heb verteld, maar zag daardoor dus net dat dat zelfs nog over springfestival ging, toen het nog gruwelijk koud was en overal ijs lag. Inmiddels... is het hartje zomer! Ofja, in China noemen ze dit lente, maar het is hier de afgelopen weken tussen de 25 en 30 graden geweest. Crazyness dus. Lente en herst doen ze hier eigenlijk niet aan, het is of onuithoubaar warm of stervens koud. Maargoed, ik mag niet klagen als ik naar jullie weersberichten luister en vond het dan ook geen probleem om m'n korte broeken uit de kast te halen en een nieuwe zomercollectie bij Silk market aan te schaffen.

Maar om maar even bij de clue van het verhaal te komen.. De laatste weken in Beijing komen nu echt in zicht! Het is zo'n ongelooflijk idee dat ik hier al bijna 8 maanden zit en dat ik over 2,5 week iedereen, die ik de afgelopen maanden hier heb leren kennen, waarmee ik zoveel heb mee gemaakt, die ik voort zo goed ken, allemaal moet gaan missen. Ik kan eerlijk toegeven dat ik vrij klaar ben met school, een beetje ook wel met Beijing, maar ik ben nog lang niet klaar met alle mensen hier. En dat maakt het wel een beetje lastig.. Maar, ik heb wel ontzettend veel zin om jullie allemaal thuis weer te zien! Die gedachte maakt een hele hoop goed.

En heb nog wat ontzettend toffe vooruitzichten op de planning. Anouk komt komende zaterdag alweer terug en Amandine de zaterdag daarna, waarmee ik vervolgens 2 juni naar Nepal vlieg om daar 2,5 week lekker te gaan backpacken en Nepal onveilig te maken. Vervolgens vlieg ik door naar Hong Kong, waar ik eerst Jessie (Hong Kongse vriendin) zal meeten, om met haar deze stad te verkennen en at her place te crashen. Vervolgens zullen 24 juni lieve pap, mam, broer en zus landen, waarna ons gezin eindelijk weer herenigd kan worden. Met nog vier weken rondtrekken door China als vervolg.
Ga er vanuit dat ik tegen die tijd dan toch wel een keer klaar ben met China, zodat ik op 21 juli weer in ons koude kikkerlandje aan kom (precies 10 maanden later!). Het is crazy hoe snel dit jaar is gegaan en het spreekwoord 'time flies, when you're having fun' blijkt hier in China dan ook meer dan waar.

Heb verder afgelopen weken ook nog gezelschap gekregen van m'n lieve vriendinnetjes Hanna, Pien en Nienke. Was ontzettend leuk om hun Beijing, mijn leventje en vrienden te laten zien. Denk dat ik ze wel een vrij goede indruk heb meegeven (toch?!).

Uiteraard hebben we koninginnedag hier in Beijing ook niet voorbij laten gaan. Vrijdags was er een groot feest voor alle Nederlanders in Beijing georganiseerd in het chique Hilton hotel, door de nederlandse ambassade en de nederlandse verening in Peking. Heel appart om in Beijing met zoveel Nederlanders het Wilhelmus te zingen. Zelfs de 'enige echte' André Hazes (look a like) was van de partij, Brabant is gedraaid en de polonaise werd er uiteraard bijgehaald. Zaterdags werd dit feestje nog even herhaalt in de net ontdekte, enige Nederlandse bar in Beijing. Moet zeggen dat de bitterballen, de oranjebitter, de verse ossenworst, hollandse kaas en het broodje bal niet slecht smaakte! Uiteraard moesten alle niet-nederlanders dit mooie feestje ook bijwonen en waren van latino's tot duitsers aan het eind van de avond vol gekleurd met nederlandse vlaggen. Topavondje!

Realiseer me nu wel, na een blik in m'n agenda, dat ik jullie nog van heel veel dingen niet op de hoogte heb gesteld. Zo heb ik in maart m'n enkel verzwikt, waardoor ik 1 week op krukken heb gelopen en 2 weken in het hotel met Romy een kamer heb gedeeld (wat erg gezellig was overigens). Verder zijn Milou en ik samen na het stappen doorgegaan naar het Tian'anmen-plein om naar het Maosoleum te gaan (om Mao te bekijken, waarvoor je heel vroeg in de rij moet staan), maar waren we vervolgens onze paspoorten vergeten waardoor we maar gewoon de zonsopgang op het Tian'anmen bekeken hebben. Ook heb ik nog een week vakantie gehad in maart, waarin ik met Olivier ben wezen waterfietsen op Houhai, met Jeroen (belgisch) 2 dagen naar Tianjin ben geweest (ontzettend leuke stad vlakbij Beijing, met een hoop Europese consessies), veel op stap ben geweest en uiteraard ook weer veel lekker gegeten heb. Begin april hebben we het eindelijk voor elkaar gekregen naar de KTV (= karaoke, op en top chinees) te gaan, waar we met een hoop gezellige mensen de longen uit ons lijf hebben gezongen tot de zon weer op kwam. Ook zijn we verder naar een voetbalwedstrijd geweest tussen Beijing en Tokyo van de Asian Championsleague (hoop chinese scheldwoorden van opgestoken), hebben we de toerist uitgehangen door middel van een riksja toch rondom Houhai en door de hutongs (typisch oud-chinese wijken), zijn we naar Titanic 3D geweest (waar Lala en ik gehuild hebben tot er geen traanvocht meer over was), hebben we Olivier's en Xiao yu (z'n vriendin) hun spullen op de straat verkocht (als echte chinezen), hebben we gepingpongt en OOOO.... hebben we gebungeejumpt bij de Dragon Gorge: een ongelooflijk mooi natuurgebied. Voor 150 yuannetjes (= 18 euro) kon je daar van ongeveer 40 hoog (gokje) afspringen. Ik heb er zowat in m'n broek gepist, maar wat was het tof!!! Het filmpje moet ik nog steeds ontvangen, hoewel de geluidopname die ik al wel heb ook al ontzettend grappig is...

Zoals gewoonlijk wordt m'n verhaal weer veel te lang en heb ik nog veel meer te vertellen, maar ik stel voor dat jullie allemaal gewoon naar deze ellenlange verhalen kunnen luisteren zodra ik weer thuis ben (met een 5000-foto's-bevattende-diaslide wordt dat vast heel realistisch). En natuurlijk wil ik van jullie graag ook alle updates horen!

Ik verwacht dat komende weken erg leuk zullen gaan worden, maar er zullen waarschijnlijk ook genoeg traantrekkende-momenten komen. Ben best wel een beetje benieuwd hoe het afscheid gaat zijn, we verlaten EF namelijk met ongeveer 50 mensen in dezelfde week. Komende zondag sluit ik zo goed als m'n chinese-studie af (voor dit jaar in ieder geval) met de HSK test (het cambridge-examen voor chinees) en in de laatste week zullen we nog een afscheidsfeest/presentatie hebben.

Ik ga proberen nog ergens in Nepal / tijdens de China rondreis iets te posten, maar kan uiteraard niets beloven. Dus als ik jullie niet meer spreek, allemaal een hele fijne vakantie alvast en ik zie jullie zoiezo in een dikke 2 maanden!

knuffels vanuit Beijing

  • 15 Mei 2012 - 14:57

    Jonne:

    Lieve Flocoooooo!

    Wat leuk om EIN-DE-LIJk weer iets van je te horen.. al moet ik zeggen dat onze korte fb gesprekjes over Rotterdam ook leuk waren hoor;) haha
    Ik verheug me er nu al op om volgendjaar met jou te partyen hier;)

    Heeeeel Veel plezier nog daar!
    Dikke knuffel xx

  • 15 Mei 2012 - 15:14

    Hilde:

    Florineeeeeeeeeee!

    Yes weer een teken van leven, thank god! Goed om te horen dat je nog lekker je ding doet aka het leven daar op z'n kop zetten en er zo veel mogelijk uit halen! Ik ben trots op je ;)
    Inmiddels is hier ook het een en ander veranderd, tussen mij en Jeffry is het inmiddels dikke mik, jaja ik ben van de markt af. Ook ben ik sinds vanmiddag de trotse eigenaar van een kamer in Breda (Rotterdam-Breda is volgens Jonne een prima verbinding, dus ik zie ons al weer leuke avondjes hebben!).
    Dus ja wat nog meer, verder weinig spannends hier geloof ik.
    Heb echt heul veel zin om je te zien, ik ben de 23e terug van vakantie maar moet wrsch weer meteen vollebak aan het werk, maar hoe dan ook plannen we dan snel een date!
    Kus en nog heeeeel veel plezier met de komende plannen in de komende 2 maanden!!

  • 15 Mei 2012 - 15:26

    Pien:

    Zeker! (een goede indruk achter gelaten!:D)

  • 15 Mei 2012 - 16:09

    Nicole:

    hoi Flo,
    wat heb jij toch een leuk leven zeg.Terwijl wij hier in de regen zitten en elke dag naar ons werk rijden heb jij lekker zon en nog veeeeeeeel meer leuks.
    Dat wordt afkicken als je weer thuiskomt. Volgens mij is alles dan heel saai. Heel veel plezier en succes.
    Afscheid nemen is nooit leuk maar zal toch door social media anders worden dan vroeger.Lijkt me leuk om veel logeeradressen te hebben over heel de wereld.geiet og maar even met volle teugen van China want voor je het weet zit je in Groningen aan de zuurkool.
    Dikke bosche kus van Nicole

  • 15 Mei 2012 - 16:22

    Annemarie:

    Lieve Florine! Wat heerlijk om te lezen en wat maak jij een boel mee!! Dit is echt een jaar om noooooit te vergeten! Alle vrienden die je gemaakt hebt daro, alle indrukken die je opgedaan hebt! Wat ontzettend gaaf! Ik wens je dan ook nog twee hele vette super gave, toffe, indrukwekkende, hartverscheurende, jankende, lachende, afscheidnemende, ontmoetende, super gave maanden toe en vind het dan echt tijd worden je weer te zien en wil natuurlijk aaaaallles horen! Voor mij gaan de laatste 5 weken in en wat moet ik hard werken en wat moet ik nog veel doen! pfff... maar... het moet me gaan lukken en dan ben ik helemaal klaar en zoooo ontzettend toe aan vakantie!! Nou meis, dikke kus van ons allemaal!

  • 15 Mei 2012 - 16:35

    Rianne:

    Hoi lieve Rina,
    Ik ben blij als je weer terug bent, zodat ik je verhalen kan horen. Ook voor je zusje, moeder en vader duurt het wel erg lang. Hier is het verschrikkelijk koud. De eindexamens zijn begonnen (voor Jan en Jelle en Annemieke, vriendin Jan) dus erg spannend. Verder gaat alles zijn gangetje.
    liefs van Rianne

  • 15 Mei 2012 - 17:42

    Floortje:

    Leuk om weer van je te horen Flo! Zo te zien ben je precies op tijd terug voor mijn verjaardag dus dat komt mooi uit haha! Geniet er nog maar lekker van daar. Veel liefs!

  • 16 Mei 2012 - 09:06

    Oma:

    Lieve Florine, wat een fantastisch verhaal heb je weer geschreven! Ik voel soms wel een beetje jaloursheid dat jij zo ontzettend veel mee maakt en lekker jong bent en voor mij al veel jaren verstreken zijn. Maar niet te min van harte gegund! Geweldig om een wereld mens te zijn. Van je ouders heb ik gehoord dat je bent aangenomen in Rotterdam. Tof! Ik zie er naar uit dat ik je over twee maanden weer zie en al je verhalen en ervaringen te horen! Liefs van oma x

  • 16 Mei 2012 - 09:06

    Oma:

    Lieve Florine, wat een fantastisch verhaal heb je weer geschreven! Ik voel soms wel een beetje jaloursheid dat jij zo ontzettend veel mee maakt en lekker jong bent en voor mij al veel jaren verstreken zijn. Maar niet te min van harte gegund! Geweldig om een wereld mens te zijn. Van je ouders heb ik gehoord dat je bent aangenomen in Rotterdam. Tof! Ik zie er naar uit dat ik je over twee maanden weer zie en al je verhalen en ervaringen te horen! Liefs van oma x

  • 16 Mei 2012 - 16:07

    Tante Thea:

    Hallo Florine, Wat een verhalen zeg en te veel om allemaal op te schrijven,maar dat geloof ik wel .Maar ik had inderdaad al een paar keer gedacht van die Florine horen we niets meer die zal de bloemetjes aan het buiten zetten zijn en in ons vergeten in dat kleine kikkerlandje van ons. Maar ik vindt het prima geniet er maar met volle teugen van het avontuur is weer zo voorbij. Groetjes en tot hoors of ziens. Tante Thea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Beijing

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2012

Tranen op komst?

26 Maart 2012

Chinese kookkunsten

04 Maart 2012

Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing

16 Januari 2012

Datong & Pingyao

21 December 2011

Xinnian kuail le!
Florine

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 2792
Totaal aantal bezoekers 25967

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 Juli 2012

Beijing

Landen bezocht: