Cursusje Han yu - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu Cursusje Han yu - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu

Cursusje Han yu

Door: florinegroenen

Blijf op de hoogte en volg Florine

18 Oktober 2011 | China, Beijing

Ni hao allemaal!

De weken vliegen voor bij hier.. Ik ben alweer bijna 1 maand in Beijing! En aan de ene kant lijkt het véél korter, alsof het gisteren was dat ik op het vliegveld stond, maar aan de andere kant lijkt het ook véél langer. Ik ben al zo gewend hier, het lijkt alsof ik iedereen al veel langer ken en er begint eindelijk een beetje ritme in mijn chinese leventje te komen. We gaan weer naar school, maken huiswerk, doen leuke dingen en ik ga tegenwoordig (eindelijk!) weer naar de sportschool.

Ik zal er geen lang berichtje van maken deze keer (voor degene die nog niet klaar zijn met m'n vorige haha), maar zal er een hoop foto's bij posten zodat jullie wat meer een idee krijgen van Zhong Guo (=China).

Èn dan zal ik er nog een klein chinees lesje aan toevoegen voor degene die graag in het chinees willen kunnen zeggen wat ze van mij zijn (let maar niet op de tonen, dat zijn de streepjes op de klinkers, dat is net wat te ingewikkeld haha):

Wô shí nî de = Ik ben jouw...

En hier kunnen de volgende dingen worden ingevuld (kies uit wat op jou van toepassing is):

mam = mama (easy dus)
pap = dàda
zusje = mèimei (spreek uit meejmeej, voor oudere zus hebben ze weer een ander woord)
broetje = dìdi (ook voor oudere broer is weer een ander woord)
oma (van vaders kant) = nái nai
opa (van vaders kant) = yé ye
oma (van moeders kant) = wài pó
opa (van moeders kant) = wài gong
oom = shu shu
tante = a yí
vriend/vriendin = péng you

Dus stel dat jullie mij nog eens op komen zoeken hier, dan kunnen jullie jezelf in ieder geval voorstellen als ik jullie na zo'n lange tijd niet meer herken. (grapje hè!)
Helaas heb ik nog niet uitgevogeld hoe ik karakters kan typen, dus ik hou het eventjes bij pinyin.

Succes en veel liefs!




  • 18 Oktober 2011 - 09:22

    Corrien:

    Hoi Flo zie geen extra foto's??!! doe ik iets niet goed of ben ik gewoon te nieuwsgierig?

  • 18 Oktober 2011 - 10:02

    Florine Groenen:

    Geduld is een schone zaak mam! Nu staan ze er op :)

  • 18 Oktober 2011 - 12:39

    Wô Shí Nî De A Yí :

    Heeee Florine!!
    Leuk, leuk! Ik kijk steeds weer uit naar je reisverslagen! En lees dat je het goed hebt daar! Super!!
    Geniet er van! Voordat je het weet is er alweer een maand voorbij! Dus 9 maanden gaan super snel! Hier in het leukste gat van nederland (2007) is het maar koud en nat. De herfst heeft echt zijn intrede gedaan. Ik ben weer hard aan de slag voor de beoordelingen van mijn opleiding. (donderdag) en verder niet veel bijzonders! Ik wil graag tijd reserveren voor morgen om te skypen. Kunnen we rond 10 uur nederlandsche tijd afspreken, of zit je dan nog op school?? Dan zorg ik er voor dat oma met jou ook even kan skypen. Goed? Nou meis, tot gauw weer! x Annemarie

  • 18 Oktober 2011 - 13:27

    Péng You Hilde:

    Florine je straaaaaaaaaaalt! Je ziet er goed uit :) wat je zegt, het lijkt heel kort maar aan de andere kant is de tijd ook weer voorbij gevlogen! Ik vind het nog steeds een raar idee dat jij een chinees leven leidt.
    Dus het wordt toch maar eens tijd dat we allebei tijd maken op te skype! Ik zal je zo even mailen, dan kunnen we datumpje/tijd prikken.
    Hier is het vooral regen regen regen, nu even zon yes yes, en afgelopen weekend geknald op Festyland wat weer helemaal super was :) kun je misschien vrijdag skype? ik moet rond 13.00 uur gaan werken en heb do-'s nachts gewerkt, dus wat dacht je van ongeveer 12.00u? offff slaap je dan/ben je op stap/zit je te eten/zit je op school oid? xxxxxx

  • 18 Oktober 2011 - 18:17

    Mara:

    Ni hao Rina ;)
    Wô shí nî de péng you haha :D
    Heel leuk dat je ons ook een beetje chinees leert! En weer een heerlijk verhaal. Ik vind het zo fijn om te horen dat alles daar goed gaat en dat je het leuk hebt! & nu ook nog sporten.. pfooee toe maar!
    Fijn dat je een beetje gewent bent aan het ritme daar, zal niet meevallen als je zo veel op stap gaat haha ;)

    Geniet maar lekker, en inderdaad echt vreemd dat er alweer een maand voorbij is!
    XXX

  • 19 Oktober 2011 - 09:56

    Rianne:

    Wow, wat een gave foto's. Fijn dat je al wat chinees kent. Was, dacht ik ook, het doel van de reis, ha,ha,
    Het plezier straalt uit je mails. Meid, geniet van alles en wij leven ons leventje wel in Oirschot.

    groetjes rianne

  • 19 Oktober 2011 - 10:11

    Mèimei Juliet:

    hee mèimei

    leuk om wat chinees te zien :P
    ik en leentje zijn hier iedereen péng you aan het noemen, maar we weeten niet hoe je het uitspreekt dus dat word michelle vragen!
    ook leuke foto's ik ben zoo jaloers op jou jij bent al bij de chineese muur geweest en ik niet!! en leentje wil naar die addidas shop die op die afbeelding staat! dus dan weet je dat ook weer :P haha
    heel veel pleizier en ik spreek je wel op skipe, ik wouw deze week nog met jou skype maar ik heb geen tijd gehad, dus volgende week waneer ik vakantie heb stuur ik je wel een sms/mailtje als ik kan !

    xxx je kleine mèimei


  • 20 Oktober 2011 - 09:38

    Nadia:

    Ziet er weer top uit meid! En inderdaad de tijd vliegt! Wat een gave foto's! Je kunt wel zien dat je je lekker thuis voelt! Super fijn! Geniet er van schat!

    Xxx

  • 22 Oktober 2011 - 18:44

    A Yí Marianne:

    Ha Floor,
    Heb vorige week het adres van je blog gekregen en er nu pas aan toe gekomen je verslagen te lezen. Na een hapje Chinees dacht ik: onmiddellijk kijken! Wat een super verhalen zeg. Die muur lijkt me superbe! En dan dat immense Tien a min plein. Leuk dat je zo'n fijn gastgezin hebt. Alleen die wc's;-( ! Laatst hebben we een Duits gastronomisch programma over Beijing
    gezien. Meid, je kunt nog van allerlei preuvenementen uithalen! Wat dacht je van: zeepaardje op een stokje of ezelpiemel, haha! Ezelsvlees schijnt trouwens wel verrukkelijk te zijn. Ook nog nooit gehad. Nou meid, ik blijf je lekker volgen. Geniet er maar van, dan genieten wij op afstand lekker met je mee. Groeten van ons allemaal!
    xxx Marianne

  • 26 Oktober 2011 - 17:51

    À Yi Thea:

    Hoi florine,
    Fijn dat het zo goed met je gaat,en blijf van die gezelligge berichtjes en foto 's sturen.
    groetjes à yi thea

  • 03 November 2011 - 19:03

    Simone :

    heeee!!!!!

    ik mis je:(:(

    x Simone

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Beijing

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2012

Tranen op komst?

26 Maart 2012

Chinese kookkunsten

04 Maart 2012

Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing

16 Januari 2012

Datong & Pingyao

21 December 2011

Xinnian kuail le!
Florine

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 25993

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 Juli 2012

Beijing

Landen bezocht: