Holiday! - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu Holiday! - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu

Holiday!

Door: florinegroenen

Blijf op de hoogte en volg Florine

11 Oktober 2011 | China, Beijing

Zao shang hao! (Goedemorgen, voor de NL'se tijd)

Hoe gaat het daar in ons koude kikkerlandje? I'm sorry dat het zo lang geleden is dat ik hier wat heb gepost, maar aangezien ik een week vakantie heb gehad (ja, dat ik alweer vakantie heb gaat nergens over. Ik weet het.. ), ben ik alleen maar drukdrukdruk geweest. Ik zal er dus m'n agenda maar even bijpakken om er zeker van te zijn dat ik jullie van (bijna) alles op de hoogte kan stellen!

Allereerst heb ik het nog steeds prima naar m'n zin hier. alles begint te wennen en sommige (vieze) chinese gewoontes beginnen zelfs normaal te worden. Ben al een beetje ingeburgerd in spleetoogland dus! Het is hier inmiddels wel een stuk kouder aan het worden en dat betekent ook meteen een stuk meer smog in de lucht (meer mensen pakken de auto etc). Op sommige dagen kun je amper 3 flatgebouwen verder kijken en zou ik eigenlijk een mondkapje moeten gebruiken.. Maar das ook zo oncomfortabel he.

Maargoed, de afgelopen week hadden we vakantie ivm de national day op 1 oktober. Dit betekent niet alleen dat wij vakantie hebben, maar dit betekent dat HEEL china vakantie heeft. En ik weet niet of jullie ooit gehoord hebben hoeveel mensen er hier leven? Nou, die komen dus allemaal in deze week naar Beijing om lekker de toerist uit te hangen. Voornamelijk op de nationale dag, omdat ze op deze dag vieren dat China in 1949 een volkrepubliek werd, wat alles te maken heeft met de tian'anmen square. Uiteraard wilde wij dit niet missen, dus daar stonden we dan met een stuk of 7 'foreigners' tussen duizenden (miljoenen?) chinezen op HET plein. Wel ontzettend leuk om te zien dat wij deze keer niet de toeristen waren, maar de toeristische attractie.. Ik denk dat we aan het eind van de dag op 100 foto's stonden met 500 chinezen en er betaalde zelfs een chinese man een fotograaf om een foto van hem met ons te laten maken. Dit is big business!

Beetje jammer was alleen dat al die chinezen een week lang naar alle plekken wilde waar wij natuurlijk, als echte toerist zijnde, ook heen wilde met de activiteiten van EF. Elke dag stond er iets op het programma, maar uiteindelijk hebben we bijna elke keer besloten ons er toch niet aan te wagen. Dinsdags stonden we met een groep van ongeveer 40 voor de forbidden city, waar het voller dan vol was. Na wachten en wachten kwam er iemand met het geniale idee dat we beter een andere keer terug kunnen gaan. Yeah, thanks men, you can read my mind. En dat was een hele goede keuze achteraf gezien, omdat de drukte daar zelfs het nieuws heeft gehaald. Waren we toch niet zo'n crazy foreigners als iedereen dacht..

Uiteindelijk zijn we deze week WEL naar Sanlitun geweest (ontzettend westerse gebied met de grootste adidasstore ter wereld), een hoop anders malls, de Lama Temple (met een buddha van 18 meter hoog, gemaakt uit EEN 26 meter hoge boom), de olympic area, een hoop leuke en voornamelijk goedkope marktjes (lekker afdingen!) en last but not least: the great wall! En dat was zoals de naam het al zegt: great! Het was vroeg op, het zorgde voor een hoop spierpijn voor 3 volle dagen en het koste een hoop energie, maar het was het allemaal waard. Eindelijk zagen we eens wat groen en de muur blijkt net zo mooi in het echt te zijn als op de foto's. We hebben een ronde gemaakt van zo'n 4 uur, wat voornamelijk klimmen was, maar we hebben de top gehaald! Wat een goede work-out zeg. Sommige treden waren zo groot als mijn halve been en mijn benen wilden niet meer stoppen met trillen nadat we naar beneden waren gelopen. Maar de uitzichten waren super en aangezien bijna iedereen mee was, was het een ontzettend leuke trip. Ik zal er gauw de foto's van posten!

En ja, verder zijn we een hele hoop avonden wezen stappen (ik ben benieuwd wat mijn hostfamily voort van mij denkt) in verschillende kroegen. Afgelopen vrijdag zijn we zelfs naar een soort Russische stripclub (inclusief travestieten)geweest, wat uiteraard de jongens vooral erg leuk vonden, maar waar ik me zelf ook echt een prinsesje voelde. Alles was over de top, je kon verdrinken in de stoelen (of zeg maar zetels) en volgensmij kwam er alleen maar de 'beijingse elite'. Niet voor elke week dus, maar wel erg leuk om een keer te zijn geweest.
En bytheway, het eten is hier goed zeg! Als jullie dachten dat ik als een skeletje terug zou komen van al die rijst.. forget it! Er zijn hier zoveel goede restaurants en alles is (opnieuw) erg goedkoop. Voor ongeveer 20 euro zijn we naar een ontzettend goed allyoucaneat(and drink)-japanese restaurant geweest, waar een kok aan je tafel onzettend goed vlees, vis, groente, toetjes en weet ik het wat kookt. Verder zijn er een hoop lekker italiaanse restaurants (ofcourse also with delivery), we zijn naar een duits restaurant geweest (schnitzel en apfelstrudel!), een paar chinese restaurantjes en naar een ontzettend fout toeristisch restaurantje met de welkomsparty (ik was lekker goedkoop voor mijn hostfamily de afgelopen week haha). Maar hoe fout dat restaurant ook was, het was een lot of fun! Er was een podium in dat restaurants met een bepaalde aziatische dans, kungfu en een hoop activiteiten. Zo was er een soort van knuffelspel waarbij de presentator een getal noemt en je vervolgens met dat aantal mensen moest knuffelen. Dit kwam natuurlijk elke keer niet uit, zodat er telkens mensen afvielen. En tja, uiteraard had ik dat gewonnen (ik sloot een deal met een chinees, hij zei 'we hug!' en dat vond ik een goed plan) en kreeg ik een lekker fout chinees hoedje op m'n hoofd gezet haha! (volgensmij staat de foto er al op..) Ook moesten we een of ander verschrikkelijk dansje doen en mochten we op de tafels dansen. Alles dus echt te fout voor woorden, maar ik heb me ziek gelachen haha.

Vanaf gister gaan we weer gewoon naar school. Het harde werken is weer begonnen! Had er eigenlijk wel heel veel zin in, omdat het nogal frustrerend is een land te wonen waarvan je de taal niet kent. De aaaa, woooo, uuuuh, iiii, ooehh, uuuu (pronounciation practice) komt me stiekem wel een beetje de keel uit, maar het is heel leuk om te merken dat ik me toch al steeds beter duidelijk kan maken in het chinees.

Vanavond is er waarschijnlijk een pokeravondje, dus kan ik een beetje rustig aan doen. Gister zijn we namelijk nog naar de kroeg geweest voor een fake birthday (we wilde graag de free bottle of champagne die je op je verjaardag krijgt) en ik merk dat ik toch iets rustiger aan moet doen, wil ik dit 9 maanden volhouden. Tot nu toe ben ik gelukkig wel een van de enige die nog niet ziek is of is geweest en dat wil ik graag zo houden!

Tot slot nog even een paar leuke chinese feitjes/weetje op een rij voordat ik ga:
- Chinezen maken voor de kleinste bedragen briefgeld. Ik heb briefjes in m'n portemonnee die 50 yuan = ong. 6 cent waard zijn en er bestaan zelfs nog kleinere.
- Chinezen zijn heel de dag moe. (ik begin overigens die gewoonte al over te nemen) En ze kunnen overal slapen: metro, bus, hoek van de straat, het maakt niet uit. Toevallig ligt er een chinees hier naast mij voor de pc te pitten haha.
- Hier in Beijing is echt de regel dat je met bepaalde cijfers in je nummerbord op bepaalde dagen niet mag rijden vanwege de vervuiling. Zo mogen mijn hostparents dat niet op maandag, gelukkig veranderd dat wel elke 3 maanden.
- Buiten de metro zijn hier schermen geplaatst in de tunnels waarop je hele reclamefilmpjes kunt zien terwijl je in de metro zit. En je wil niet weten hoeveel km subway hier is..
- Zelfs het ziekenhuis sluit hier met nationale vakantiedagen. Die was dus afgelopen week een week lang dicht en alleen open voor spoedgevallen. Nice!
- 4 is het ongeluksnummer, want je spreekt dat uit als si. Maar als je de toon veranderd (wat ik dus amper kan merken) betekent het dood. En zo geld voor 24 = er si = zoon dood. lekker dan!
- Het moeilijkste chinese karakter bestaat uit 30 lijntjes. Good luck!
- en last but not least: de mensen doen hier bijna nooit de deur op slot van de wc. En beter nog, ze laten hem soms wagenwijd open. En daar komt nog eens bij dat ze vaak geen europese toiletten hebben, maar van die hangbakken. Lekker gezicht dus af en toe! Zorgt voor een hoop genante momenten..

Zo. Dat was ie wel weer voor vandaag! Ik ga maar eens de stad in en misschien nog even in schrijven voor de sportschool (want na zo'n 4,5 maand wil ik toch echt wel weer eens wat doen). Hou me op de hoogte van al jullie verhalen (niet dat ik straks als een onwetende thuis kom) en tot skype, sms, mail of blog!

Zai tian (tot ziens!) of gewoon byebye (ja, zo zeggen ze doei hier)!

  • 11 Oktober 2011 - 10:10

    Corrien:

    Heb het weer met een big smile zitten lezen. Heb erg veel zin om naar Beijing te komen. Wil die chinezen wel eens op de WC zien haha Die travestieten hoeven niet persé voor mij, maar je hebt vast vele leukere alternatieven.

  • 11 Oktober 2011 - 10:56

    Jonne:

    Floco! wat ben je toch ook een geluksvogel:) Klinkt ontzettend leuk joh dat stappen allemaal.. maar ik verwacht het volgende reisverslag wel in het chinees hoor. Dan merken we tenminste ook dat je daar nog wat leert hahahah!
    xxJon

  • 11 Oktober 2011 - 13:02

    Evite:

    In de studieruimte heb ik me meteen gewaagd aan je verslag (de rekening van studievertraging die ik hierdoor opgelopen heb zal ik je per acceptgiro verzenden) en net zoals je mutti kon ik de lach niet van mijn gezicht afkrijgen, volgens mij zijn m'n spieren goed getraind na dit jaar! Want het is echt super om te lezen hoe je het daar hebt en wat je meemaakt, ja, jaloers kan ik mezelf zeker noemen. Vooral op het eten dan hè. En zijn de mensen/kameraden van EF ook chill? Nou floco, ik smacht met verlangen naar de volgende woorden chinees die je hebt geleerd en nieuwe verhalen over travestietjes en knuffelchineeskes! Shangbye, xxxxx fiets

  • 11 Oktober 2011 - 13:08

    Floortje:

    Blijft leuk om te lezen, Flo! Ben blij dat je zo geniet, blijf dat vooral doen! Dikke kus

  • 11 Oktober 2011 - 15:05

    Maré:

    Heee Florine!
    Wat een verhaal zeg! Klinkt echt supervet allemaal! Ik ga nu vlug je foto's kijken want heb net ontdekt dat je ook een fotoalbum hebt ;)
    Liefs vanuit het altijd gezellige Olland

  • 11 Oktober 2011 - 17:46

    Nicole:

    goh,
    fijn dat ik lees dat er ook iets minder is aan dit hele avontuur.Openstaande w.c.deuren en smog.
    gr. nicole

  • 12 Oktober 2011 - 12:51

    Louis En Ine:

    Hoi Florine,

    Ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt daar bij de chinezen. Het is niet anders dan wat wij verwacht hadden. Veel stappen en veel dingen meemaken. En nu maar hopen dat je dit tempo vol kunt houden tot het einde, en zo niet dan misschien in een iets lagere versnelling verder.

    Groeten Louis en Ine en de kids

  • 17 Oktober 2011 - 17:02

    Veerle :

    Wauw, Florine! Wat een avonturen! Wat fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!
    X Veerle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Beijing

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2012

Tranen op komst?

26 Maart 2012

Chinese kookkunsten

04 Maart 2012

Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing

16 Januari 2012

Datong & Pingyao

21 December 2011

Xinnian kuail le!
Florine

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 25996

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 Juli 2012

Beijing

Landen bezocht: