rijstverslag nr `er (=2) - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu rijstverslag nr `er (=2) - Reisverslag uit Beijing, China van Florine Groenen - WaarBenJij.nu

rijstverslag nr `er (=2)

Door: florinegroenen

Blijf op de hoogte en volg Florine

28 September 2011 | China, Beijing

Haaa nice people!
Ik ben alweer voor bijna een week in Beijing. Een week geleden was ik op weg naar a'dam voor m'n vlucht en alleen maar bezig met het afscheid. En nu lijkt het alsof ik hier al 2 maanden zit, denk ik af en toe wel eens dat ik de weg wel weet(wat helaas niet altijd zo is) en vergeet ik soms nog wel eens hoe ik ook al weer Nederlans moet praten. So weird!
Afgelopen vrijdag was ik met Anouk (nederlands) en Clara (Duits) naar tian'anmen square by night geweest (eerlijk gezegd wel omdat we niet wisten waar de leukste kroegen waren en we niemand daarvoor konden bellen) en we hebben de hele avond Engels gepraat. Toen Anouk en ik vervolgens 'naar huis' liepen kregen we geen nederlands woord meer over onze lippen. Je hoort dat altijd wel, maar dat na 2 dagen..?!


Bedankt allemaal trouwens voor de leuke reacties op mijn blog! Ik zal jullie nog wat antwoorden geven op de vragen. Het tijdsverschil is 6 uur, er zijn hier 3 andere Nederlanders (hoewel eentje eigenlijk in Zuid-Afrika woont) waar ik mee om ga, jullie kunnen me gewoon emailen op mijn normale emailadres (trouwens, mijn chinese nr is +8618710026132, maar mailen is cheaper!), het weer is hier super (afgelopen dagen is het telkens rond de 24 graden geweest denk (had in ieder geval te weinig zomerkleding bij) en ik ben blij om te horen dat de lekkere dingen niet zomaar in de prullenbak verdwijnen bij k&c.

En verder.. Tja, het is gewoon alsof ik hier alleen maar leuke dingen doe. Elke avond verzinnen wel wel weer iets, elke middag ook en als we geen les hebben elke ochtend. Alhoewel de lessen ook erg leuk zijn actually. Vanuit EF wordt ook een hoop georganiseerd en de aankomende vakantie (volgende week) zit elke dag al vol met een activiteit.
Je kunt hier overigens als je wilt elke dag op stap. Op maandag is het zelfs gratis (studentnight, hoe krijgen zij in hemelsnaam omzet!?) en de andere dagen is het misschien 6 euro of minder voor een open bar. Ik denk dat ik het uitgaanswalhalla heb gevonden! Vanavond gaan we naar een bar, de juicy, because wednesdaynight is juicynight en thursday night is VICsnight. Ben zaterdag ook al bij de juicy geweest en het is gewoon echt. Je betaald 50 yuan (ongeveer 5,5 euro) en dan kun je dus gewoon onbeperkt drinken. Crazy!

Verder zijn we afgelopen vrijdag naar een korte introductie naar een oud chinees straatje geweest, met veel chinees eten. And guess what, ik heb schorpioenen gegeten! inmiddels heb ik ook al slang op in een ander straatje haha. Je moet alles proberen he..
Verder zijn we zaterdag naar de silkmarket (een rotmarkt moet ik zeggen, zo irritant als daar heb je de verkopers nog nooit gezien)geweest,naar de Beijing Zoo (met ijsberen pal in de zon en veel te kleine hokjes, eerlijk gezegd niet echt de moeite waard),de Juicy dus(je kunt trouwens pizza bestellen in de bar! En unne goeie! ) en zondag hebben we de hele dag rustig aan gedaan, soep gegeten voor 1 yuan (12,5 cent), in een park gehangen (wat niet mocht, omdat het gras natuurlijk 'schoon' moet blijven..) en 's avonds uit wezen eten.

En toen begon maandag eindelijk de school! Chinees blijkt qua grammatica een hele simpele taal te zijn (hoe gaat het? = ni hao ma? = letterlijk 'jij goed?' ), maar zo makkelijk als de grammatica is, zo moeilijk is de uitspraak. Er zitten letters en klanken in die we niet kennen en op de woorden staan 4 verschillende soorten tekens (de tonen), die zorgen voor 4 verschillende soorten woorden. En het verschil in tonen is alleen of je in die klank van hoog naar laag gaat, van hoog naar laag naar hoog, van laag naar hoog of gewoon 'rechtdoor'. Niet te doen voor westerlingen zoals ik dus. Maar oke, langzaam aan begint het toch wat te worden met mijn chinese taalkunsten.

En verder is mijn gastgezin echt tof. Ik denk nog wel het tofst van alle gastgezinnen. Alles is schoon en goed, het eten is goed, mijn bed is goed en ze zijn heel aardig. Ik krijg geen tijden, maar eet meestal 's avonds met hun. Erg leuk, want ik kan dan chinees leren en met name de dochter engels. Ze spreekt het al beter als ik deed op die leeftijd. Heb haar zelfs met mes en vork leren eten gister en ik kan al redelijk met chopsticks (de stokjes) eten. Maar eigenlijk is het grootste voordeel nog wel dat het op loopafstand is van de school en vooral van het hotel. Er zitten namelijk een hoop leuke mensen in het hotel en ik kan 's avonds en op alle tijdstippen gewoon vanaf daar terug lopen. Er zijn er een hoop die de metro moeten pakken die maar tot elf rijd of een 'expensive' taxi. Best fijn dus, aangezien het vaak daar te doen is.. We hebben er al movienight en pokernight gehad en de volgende stap is een mcdonalsdelivery (het kan hier gelijk! Er rijden mcdonaldsmannetjes rond met mcdonaldshelmen op mcdonaldsscooters met mcdonaldsfood).

Nou, ik kan nog uren blijven lullen waarschijnlijk (ik hoop dat het een logisch verhaal is), maar ik ga eventjes een koffietje drinken bij de starbucks, daarna naar een voetbalwedstrijdje van EF en vanavond dus uiteraard partyen!

Spreek jullie later lieve mensen (voor skype, graag even mailen om wat te plannen!)
En om toch nog maar even in brabantse sferen te blijven: Houdoe!

  • 28 September 2011 - 08:05

    MARA:

    Heee lekkerding!!
    Wat een leuk verhaal! Echt fijn om te horen dat je het leuk hebt, echt een opluchting. Pizza in de kroeg bestellen klinkt ook wel relaxt haha ;) En misschien moeten we ook maar vragen of ze bij de bonte ook een open bar willen doen voor 5 euro ofzo zou wel prima zijn! Ik hoop dat je nog wel nederlands kan als je terug komt haha, en anders moeten wij je dat gewoon weer even leren.. Komt goed! Veel plezier lieve florine, ik wacht op je volgende verhaal!
    XXX

  • 28 September 2011 - 08:20

    Nienke:

    Heeee lieve Florine.

    Klinkt toch weer leuk, ookal heb ik het meeste al VIA Skype gehoord.
    Have fun tonight, we talken snel weer! XVul hier je naam in.

  • 28 September 2011 - 08:33

    Nadia:

    Wow flo,
    klinkt weer top! Eten in de kroeg is natuurlijk helemaal top! Al krijg ik bij het idee van schorpioenen en slang wel de rillingen! Ik wil heel graag een keertje skypen, maar zal daar idd een mailtje over sturen!! Geniet er van schat!! XXXXX

  • 28 September 2011 - 08:59

    Jonna:

    Hee Florine!
    Klinkt echt super leuk! Je hebt in ieder geval geen tijd om je te vervelen ;)
    Haha, en ik ben benieuwd of je de komende tijd ook nog zeekomkommer gaat eten!
    Heel veel plezier!
    xx Jonna

  • 28 September 2011 - 09:13

    Corrien:

    Nou Flo, klinkt allemaal erg goed. Geen tijd om je te vervelen. Ons feestbeest komt helemaal tot zijn recht daar in Beijing :)
    xxx

  • 28 September 2011 - 09:56

    Hilde:

    Aaaah Florine het klinkt echt onwijs gaaf! Echt ik had niet verwacht dat daar zoveel te doen zou zijn altijd? Ook heel fijn om te horen dat je gastgezin zo leuk en praktisch is. Heel heel heel gaaf! ben zo benieuwd hoe het gaat klinken al spreek jij dadelijk chinees hahah. Het eten is daar iig dus ook goed te doen? ;) mooi zo!
    Ik ga je deze week een keertje mailen met een korte update van mijn leven hier, en dan moeten we ook even een datum/tijd plannen om te skypen!
    Ik kijk uit naar je volgende verslag :)
    xxxxxxxxxxxxx

  • 28 September 2011 - 09:58

    Ha Die Florine!!!!:

    Hee super gaaf zeg! Al die verhalen van je!!! Heerlijk om naar uit te kijken en te lezen! Wat een belefenis! Geweldig!!! En zo te horen gaat Flo, go with the flow! haha! En wat een geluk dat je overal zo dicht bij zit en dat je het zo getroffen hebt met je "familie". Binnenkort gaan we skypen, dan is oma er ook bij. (ze vind het denk ik nog wel een beetje lastig hoe dat allemaal werkt!) Maar dat laat ik nog van te voren je weten. Oke?! Hier alles ook prima! Heerlijk weertje, van 25graden. Heb het badje voor de kinderen weer uit het schuurtje gehaald! Nog ff lekker zomer. mmmm
    Tot gauw florine!
    Dikke kus, Annemarie

  • 28 September 2011 - 10:26

    Mariëlle:

    Lieve Florine,
    Vandaag op de tennisbaan samen met mama je nieuwe reisverslag gelezen.
    Leuk om je van zo dichtbij te kunnen volgen en super om te horen dat het zo goed met je gaat.
    Geniet ervan en hou ons op de hoogte.
    Dikke kus

  • 28 September 2011 - 13:54

    Pien:

    ik wil ook naar china! het klinkt echt super relaxt! had het eerlijk gezegt niet zoooo relaxt verwacht!!!
    ik hoop dat ik snel genoeg geld bij elkaar krijg want dan ga ik zeker mee!!
    ik ben heel benieuwd naar alle volgende spannende verhalen!
    Stapze vanavond, of gisterenavond want ik weet niet precies hoe het nou zit :P
    xxx Pien

  • 28 September 2011 - 13:54

    Pien:

    trouwens.. rijstverslag vind ik echt een goeie :P hahah

  • 28 September 2011 - 14:13

    Amy:

    Hey Florine!:)

    Fijn om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt! Je gaat echt een te gekke tijd tegemoet daar denk ik zo.
    Geniet ervan, en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Liefs Amy

  • 28 September 2011 - 14:49

    Madelon:

    Hee Florine!

    wow, het klinkt daar echt supervet, wat heb jij het goed getroffen! Chinees zoals jij het uitlegt klinkt echt supersupersupermoeilijk.. Knap als dat je gaat lukken;) Maargoed, met allemaal Chinezen om je heen went het wel hoop ik. Veel plezier komende week met al die drukte, geniet ervan!

    x Madelon

  • 28 September 2011 - 15:25

    Lieke Dijstelbloem:

    Wow wat super gaaf allemaal zeg...ga je zeker volgen want die verhalen moet ik allemaal weten.

    Maak er een te gekke tijd van Florine, zoiets vergeet je nooit meer!!! Tante Thea en ik hadden het idee om nog eens bij je langs te komen in China...zal eens met haar gaan overleggen haha

  • 28 September 2011 - 15:25

    Lieke Dijstelbloem:

    Wow wat super gaaf allemaal zeg...ga je zeker volgen want die verhalen moet ik allemaal weten.

    Maak er een te gekke tijd van Florine, zoiets vergeet je nooit meer!!! Tante Thea en ik hadden het idee om nog eens bij je langs te komen in China...zal eens met haar gaan overleggen haha

  • 28 September 2011 - 18:29

    Tante Thea:

    Nou florine wat fijn dat het zo goed gaat ik vindt het leuk om je verslag te lezen en hoop het ook het hele schooljaar vol te houden zoals jij oké groetjes tante Thea


  • 28 September 2011 - 18:55

    Nicole:

    Rijstverslag lijkt me een prachtige titel voor je boek haha
    Leuk om te lezen dat je het nu al zo goed naar je zin hebt
    Gr. Nicole


  • 29 September 2011 - 09:20

    Jessie:

    Aah florine echt super leuk om dit allemaal te horen! Wat klinkt het toch allemaal super vet in het uitgaanswalhalla daar! We moeten snel eens skypen(A) Veel plezier nog, en tot je volgende rijs(t)verslagje(A)

  • 29 September 2011 - 09:54

    Astrid:

    Ni Hao Rina!
    Klinkt echt allemaal super! Ik ben jaloers! Ik zit hier saai in NL op school met veel tussenuren en lange dagen. Dan huiswerk, slapen en de volgende morgen weer saai naar school. Ik denk dat ik ook gewoon stiekem naar China ga! We moeten ook afspreken om te gaan skypen, zeg maar wanneer!!
    Dikke Kus uit Brabant, Houdoe!

  • 29 September 2011 - 12:16

    Jonne:

    Flocoooooo,

    Wat leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat! ik moet zeggen ik mis je nu al, en ik ben erug jaloers op de verhalen die ik allemaal lees.. Een mcdonaldsmannetje... hoe verzinnen ze het.. en whyyyy the hell hebben ze die hier niet:)?! hahah

    luv ja.. kus

  • 29 September 2011 - 18:53

    Juliet:

    hee lief zusje klint allemaal heel leuk! mogen ze ook wel in nderland inlassen die mc delivers kun je eve Mcflurry bestellen en een lekkere bigmac thuis eeten! haha.
    Ik ben nu eigenlijk best wel jaloers op jou.. maar ik smokkel mezelf wel mee bij papa en mama in de hand begage in januarie! gaat wel lukken
    Maar om jou toch nog een beetje jaloers te maken (wat dit jammer genoeg niet overtreft) jij hebt wel de kermis gemist :P haha

    xxx Je kleine susie

  • 30 September 2011 - 09:26

    Mariëlle Caron:

    Hoi Florine,
    Ik heb samen met mama op de tennisbaan in hety zonnetje je reisverslag gelezen. Geweldig om te lezen dat het zo goed met je gaat. Leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Ik kijk alweer uit naar je volgende verlag.
    Kus, Mariëlle

  • 30 September 2011 - 09:50

    Evite:

    wooooow Flora, shit, haha, ik dacht waarom komen er nou geen verslagen?! Maar had me dus blijkbaar nog niet ingeschreven! Wat sick, het klinkt echt super gaaf en zo te horen ben je al wel de cultuur ingedoken (dat is dan toch wel het leuke van het gastgezin..). Maar de klapper op de vuurpijl is dan toch de McDonalds Delivery man, Jezus wat een hero. Die vraag ik een voor Sinterklaas, stuur je er er dan een op? Ja? Bedankt! Geniet ervan daaro, en tot het volgende bericht! xxxxxxx fiets

  • 30 September 2011 - 19:09

    Ingridtjuh:

    Hay meiske, Zo te zien bevalt het je wel daar. En natuurlijk gooien we niks weg bij k&c alle restjes sturen we op!! En je hebt wel een leuke ververvanger bij k&c ;) Ik ben nu alweer benieuwd naar je volgende verslag!! Veel plezier daar niet TE zat en we zien je verhalen weer verschijnen!! X

  • 01 Oktober 2011 - 00:16

    Rowie:

    Heey chinees girl,
    How is your live? Ik kom net terug van de bonte, waar ik jou toch wel mis.. Die shotjes zonder jou! Ik denk dat ik gewoon 1 jaar wacht totdat je weer terug bent! Fijn dat je zoon geweldig gastgezin hebt en dat je t reuze na je zin hebt. Iedere avond stappen klinkt niet verkeerd.. Als je nog maar hersencellen overhoudt om de 'chinese' taal te leren:) ik kijk nu al uit na je volgende verhaaltje!!!

    Heel veel liefs, dikke kus
    Je lieftallige collega:)

  • 06 Oktober 2011 - 17:15

    Wieke:

    Hoi Florine,
    na even te hebben rondgegeken op het internet, bedacht ik me ineens ergens te hebben gelezen dat ik op deze site jou reisverhalen kon volgen. Jeee wat gaaf zeg!!! Al die verhalen die je zo hebt. Fijn dat je zo´n leuk gastgezin hebt.. Echt een super leuk verhaal, ga het zeker vaker proberen te volgen!

    Gek eigenlijk dat je dan ineens geen nederlands meer kan spreken, maar ik snap wel dat je dan ook af en toe niet op de woorden kunt komen van ons taaltje. Leuk dat je al een beetje slaagt in de taal !

    Ik wens u nog heeeeel veel plezier daar (maar ga ervan uit dat dat goed gaat komen)

    Groetjes uit Oirschot!
    Wieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Beijing

Recente Reisverslagen:

15 Mei 2012

Tranen op komst?

26 Maart 2012

Chinese kookkunsten

04 Maart 2012

Vuurwerk, rode lampionnen en een leeg Beijing

16 Januari 2012

Datong & Pingyao

21 December 2011

Xinnian kuail le!
Florine

Actief sinds 22 Mei 2011
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 25993

Voorgaande reizen:

21 September 2011 - 21 Juli 2012

Beijing

Landen bezocht: